بررسی تاثیر انجماد سریع بر بیان ژن های SPAG5 و SPAG9 اسپرم انسانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

آنتی ژن های اختصاصی اسپرم (SPAG)، نقش مهمی در بروز سرطان های مختلف، مانند سرطان سینه، ریه، کبد و مثانه دارند. همچنین SPAGها اهمیت بالایی در عملکردهای اسپرم، همچون تحرک دارند. با این حال به نظر می رسد انجماد اسپرم به عنوان یکی از روش های کمک باروری می تواند بر بیان این ژن ها تاثیرگذار باشد. هدف مطالعه حاضر، ارزیابی اثر انجماد، بر بیان SPAGهای 5 و 9 اسپرم انسانی می باشد.

مواد و روش ها

در مطالعه تجربی حاضر، 12 نمونه نرمال از نظر پارامترهای طبیعی اسپرم، از منی مردان مراجعه کننده به پژوهشگاه رویان جمع آوری گردید و با روش سانتریفیوژ گرادیان، غلظت اسپرم های دارای تحرک موثر بالا جداسازی شد. نمونه ها به دو گروه غیرانجمادی (گروه کنترل) و گروه انجمادی تقسیم شدند. پس از انجماد به روش سریع و نگهداری برای سه روز در تانک نیتروژن، نمونه ها زیر شیر آب سرد ذوب شدند و به مدت دو ساعت در انکوباتور دارای CO2 قرار گرفتند. استخراج RNA در هر دو گروه با استفاده از ترایزول صورت گرفت و ارزیابی ژن های SPAG9 و SPAG5 با روش Real-time PCR انجام شد.

نتایج

براساس تجزیه و تحلیل آماری، بیان SPAG5 در گروه انجمادی نسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری داشت (05/0P≤)؛ در مقابل تفاوت معنی داری در بیان ژن SPAG9 بین گروه کنترل و انجمادی مشاهده نشد.

نتیجه گیری

با در نظر گرفتن شوک حاصل از سرما در آینده سلول، کاهش بیان معنی دار SPAG5 در گروه انجمادی می تواند بیانگر بروز اثرات احتمالی آن در جنین حاصل باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
508 تا 515
لینک کوتاه:
magiran.com/p2227627 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!