ارائه الگوی ارزیابی حمایت از گیرنده خدمت در اعتباربخشی بیمارستان‎های نیروی انتظامی: یک مطالعه آمیخته

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیمارستان‎های نیروی انتظامی با توجه به رسالت اصلی آنها که پشتیبانی از ماموریت‏های انتظامی در شرایط مختلف می‏باشد، خدمات مراقبتی تخصصی و عمومی را به کارکنان، سربازان و عموم مردم ارایه می‎نمایند. برخی از مراجعین این بیمارستان ها به دلیل وجود شرایط ویژه، دارای حقوقی می‎باشند که بایستی مورد توجه قرار گیرند. مطالعه حاضر با هدف طراحی و تایید الگوی ارزیابی حمایت از گیرنده خدمت در بیمارستان‎های نیروی انتظامی انجام شده است.

روش ها

مطالعه حاضر یک مطالعه آمیخته است که در سه مرحله کتابخانه ای، کیفی و دلفی در سال 1399 انجام شد. ابتدا با استفاده از کلمات کلیدی مناسب و با بررسی کامل ادبیات در بانکهای اطلاعاتی اصلی شاملPubMed ، Scopus ، Web of Science، Science Direct، وبسایت های نظامی مرتبط و نیز اسناد و دستورالعمل های موجود، کلیه منابع در ارتباط با حمایت از گیرنده خدمت در بیمارستان‎های عمومی، نظامی و انتظامی شناسایی شدند، علاوه بر این، جهت شناسایی بیشتر سازه ها، زیرساخت ها و استانداردها با 9 نفر از سیاستگذاران و مسیولین معاونت بهداشت، امداد و درمان نیروی انتظامی مصاحبه انجام شد و پس از تحلیل آنها پرسشنامه اولیه الگوی ارزیابی حمایت از گیرنده خدمت در بیمارستان‎های نیروی انتظامی طراحی گردید، پس از تایید روایی و پایایی پرسشنامه، اعتبار مدل از طریق آمار توصیفی و با استفاده از روش دلفی و نظرخواهی 45 نفر از خبرگان و افراد آگاه در سطح بیمارستان‎های نیروی انتظامی تایید شد.

یافته‎ ها

الگوی پیشنهادی ارزیابی حمایت از گیرندگان خدمت در بیمارستان‎های نیروی انتظامی در چهار بعد اصلی فراهم نمودن تسهیلات لازم برای گیرندگان خدمات ویژه، برنامه ریزی و مدیریت شوراهای پزشکی و خدمات درمانی، رضایت مراجعین، بیماران و خانواده آنها از خدمات، منشور حقوق بیماران در مراجعین خاص ارایه گردید.

نتیجه‎ گیری

مطالعه حاضر به ارایه یک الگوی ارزیابی حمایت از گیرندگان خدمت در بیمارستان های انتظامی در قالب چهار بعد اصلی و 15 محور پرداخته است، که می‎تواند به عنوان ابزاری جامع و مکمل روش های ارزیابی فعلی مانند استانداردهای اعتبار بخشی ملی بیمارستان های ایران، وضعیت حمایت از گیرندگان خدمت در بیمارستان‎های نیروی انتظامی را مورد ارزیابی قرار دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
799 تا 809
لینک کوتاه:
magiran.com/p2227667 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!