تحلیل تولیدات علمی حوزه میکروبیوتا و کووید-19 : یک مطالعه علم سنجی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

علایم گوارشی در کنار علایم تنفسی در بیماران کووید-19 ثبت شده و نشان از نقش میکروبیوتا در این بیماری دارد. هدف از انجام این مطالعه علم سنجی، بررسی مقالات چاپ شده در زمینه ارتباط میکروبیوتا و کووید-19 در راستای رسیدن به راهکارهای جدید جهت کنترل همه ‏گیری کووید-19 است.

مواد و روش ها

در این مطالعه استنادی جستجو در عنوان و چکیده مقالات در فاصله زمانی اول ژانویه تا پانزدهم اکتبر 2020 در پایگاه استنادی اسکوپوس انجام گرفت. پس از استخراج اطلاعات، تمامی مراحل تحلیل داده‏ها به‏وسیله گزینه "تجزیه و تحلیل نتایج"در پایگاه اسکوپوس، نرم‏افزار SPSS و تحلیل شبکه VOSviewer انجام شد.

یافته ها

به‏طور کلی 87 مقاله معیار ورود به مطالعه را داشتند. بیش‏ترین تولید علم در ماه جولای (20 مدرک) بود. بیش‏ترین حوزه موضوعی مورد تحقیق به "طب" (66 رکورد) تعلق داشت. بیش‏ترین تولیدات علمی از کشور آمریکا (14/24درصد) و قسمت اعظم وابستگی دانشگاهی به “Chinese University of Hong Kong” (54/8 درصد) از کشور چین بود. بیش‏ترین سهم از مقالات (05/8 درصد) در مجله“Lancet Gastroenterology and Hepatology” چاپ شده بود. تعداد کل استنادات 401 بار و شاخص H برابر با 9 بود. در شبکه همکاری نویسندگان، نویسنده برتر از چین بود، اما در شبکه همکاری کشورها، اولویت با آمریکا بود. از منطقه خاورمیانه، 6 مقاله توسط کشورهای ایران، قطر، ترکیه و اردن (بیش‏ترین استناد برابر با 5) منتشر شده بود.

استنتاج

تحقیقاتی در راستای شفاف‏سازی نقش میکروبیوتا در عفونت ویروسی کووید-19 صورت گرفته است. ولی نیاز به پژوهش‏های گسترده ‏تر می‏ باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
200 تا 211
لینک کوتاه:
magiran.com/p2227827 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!