چالش های ارتباط بین حرفه ای پزشک و پرستار در ایران: مرور یکپارچه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 ارتباطات حرفه ای پزشک - پرستار، از مهمترین عوامل موثر در ارایه مراقبت های با کیفیت در سیستم بهداشتی می باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی چالش ارتباط بین حرفه ای پرستاران و پزشکان در ایران انجام شده است.

روش کار

 در این مطالعه مروری مقالات منتشر شده بین سالهای 1397-1387 از طریق  پایگاه های ,PubMed,  ScienceDirect, Scopus, google Scholar, SID, MagIran مورد بررسی قرار گرفتند. جهت جستجو از دو زبان فارسی و انگلیسی استفاده شد. به این منظور از کلمات کلیدی روابط بین حرفه ای، همکاری، مشارکت، پرستاران و پزشکان در منابع فارسی و interdisciplinary relations، collaboration، relationship،and Doctors physicians در منابع انگلیسی و معادل های MESH  آن،  با استفاده از عملگرهای AND و OR تعیین گردید. انجام پژوهش در ایران معیار اصلی ورود به مطالعه بود. مطالعاتی که ارتباط بین حرفه ای پرستار و پزشک در ایران را مورد پژوهش قرار داده بودند. پس از ارزیابی کیفیت مقالات15 پژوهش واجد شرایط شناخته و به مطالعه وارد شدند.

یافته ها

 نتایج نشان دادکه 61.53% مطالعات، میزان ارتباط بین پرستاران و پزشکان را خوب و 38.5% مطالعات میزان ارتباط و را درحد متوسط گزارش کردند. جنسیت، سابقه کاری، نوع بخش، درک ناکافی از الگوهای ارتباطی و پذیرش نقش سلطه گری پزشکان از عوامل موثر در برقراری ارتباط بین حرفه ای پزشکان و پرستاران بوده است.

نتیجه گیری

 برای بهبود ارتباط حرفه ای پزشک و پرستار نیاز به تغییراتی است که این تغییرات شامل توجه بیشتر به نقش های حرفه ای و استقلال پرستاران، گنجاندن دروس بین حرفه ای در برنامه درسی پزشکی و پرستاری و ایجاد روحیه کار تیمی در پزشکان و پرستاران می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p2228994 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!