اثر مکمل چربی CLA و افزودنی های چربی بر روی عملکرد تولیدی، توازن انرژی،تولید شیر و ترکیبات آن و برخی فراسنجه های خونی در گاوهای شیری هلشتاین در دوره انتقال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعاتی

اسید لینولییک به عنوان یک غذای فراسودمند و انرژی زا در جیره غذایی گاو هلشتاین به کار می رود و پیامدهای سودمندی در جیره غذایی گاو هلشتاین در دوره های مختلف مشاهده شده است.

هدف

مطالعه حاضر به منظور بررسی اثر مکمل چربی CLA بر روی عملکرد تولیدی، تولید شیر و ترکیبات آن و برخی فراسنجه های خونی در گاوهای شیری هلشتاین در دوره انتقال صورت گرفت.

روش کار

در این مطالعه از 18 راس گاو شیری هلشتاین 4 ساله با سابقه دو شکم زایش با وزن 50±600 کیلوگرم ، میانگین شیر تولیدی روزانه حدود5±30 کیلوگرم و وضعیت نمره بدنی حدود 3 با شرایط محیطی یکسان استفاده شد. گروه های آزمایشی شامل گروه کنترل مصرف کننده مکمل پودر چربی پالم عبوری از شکمبه به عنوان منبع اسیدچرب پالمیتیک و اولییک (به میزان 120 گرم در روز به ازای هر گاو) و گروه دوم شامل مکمل CLA 120 گرم در روز به ازای هرگاو مکمل CLA عبوری از شکمبه به عنوان منبع اسیدچرب ترانس-10 سیس-12 CLA و سیس-9 ترانس-11 CLA وگروه سوم شامل گروه مصرف کننده مکمل های چربی (100 گرم اسید چرب در روز را که حاوی صفر و 80 گرم مخلوط ایزومرهای اسید لینولییک کنژوگه در روز بود.

نتایج

یافته های پژوهش نشان می دهد مصرف مکمل اسید لینولییک کنژوگه و سایر افزودنی های چربی نمره وضعیت بدنی گاو های شیری تحت مطالعه به طور معنی دار افزایش یافت. تولید شیر، میزان و درصد چربی به طور معنی داری تحت تاثیر تیمار های آزمایشی واقع گردید(05/0(p≤.نتیجه گیری نهایی: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مصرف مکمل اسید لینولییک کونژوگه در گاوهای هلشتاین دوره انتقال می تواند سبب افزایش نمره وضعیت بدنی گاو های شیری شودهمچنین تولید شیر و افزایش پروتئین، لاکتوز و کل مواد جامد شیر گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p2229255 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!