نقش مدیریت ارتباطات در شناسایی نخبگان سازمان های انتظامی و امنیتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به اهمیت، نقش نخبگان در توسعه کشورها، به خصوص در زمینه تولید علم، هنر و فناوری، توجه به نخبگان امری ضروری است. سازمان های اطلاعاتی و امنیتی با توجه به وظایف خطیر خود در برقراری امنیت و ایجاد آرامش در جامعه و کشور و توسعه همه جانبه استفاده از ظرفیت های نخبگان را در سر لوحه کار خود قرار داده اند. از این رو پژوهش حاضر به دنبال تبیین نقش مدیریت ارتباطات در شناسایی و پشتیبانی از نخبگان در سازمان های اطلاعاتی و امنیتی است.

روش شناسی: 

روش این پژوهش، توصیفی - تحلیلی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری مورد مطالعه؛ فرماندهان، مدیران و کارشناسان شاغل در دانشکده پلیس اطلاعات و حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی هستند، که تعداد آن ها 300 نفر است که با توجه به اندک بودن تعداد آن ها، تمام شماری صورت گرفته است. روش گردآوری اطلاعات، میدانی و ابزار آن پرسش نامه است. جهت روایی پرسش نامه، از روش منطقی، یعنی از نظرخبرگان و اساتید استفاده شده و برای پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ، که ضریب کل برابر با 91/0 بوده است.

یافته ها: 

یافته های پژوهش نشان می دهد که به ترتیب 7/98 درصد از پاسخ گویان دارا بودن ویژگی توانایی بالا در حل مسایل، 97 درصد دارا بودن ویژگی علاقه و شم اطلاعاتی و 96 درصد خلاق و پویا بودن را در استخدام افراد در سازمان های اطلاعاتی موثر می دانند. 96 درصد پاسخ دهندگان اعتقاد دارند که تامین حداقل نیازهای مادی نخبگان و ایجاد زمینه ارتباط با مراکز علمی و پژوهشی برای نخبگان از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر شناسایی و حفظ آنان در سازمان است.

نتیجه گیری: 

نتایج این پژوهش نشان می دهد که برگزیدگان المپیادهای علمی معتبرداخلی و جهانی؛ برگزیدگان اول، دوم و سوم جشنواره های سازمان های اطلاعاتی و امنیتی؛ شخصیت های برجسته علمی سازمان های اطلاعاتی و امنیتی برای جذب نیروها مناسب است و باید این افراد از نظر مادی و معنوی مورد حمایت قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
251 تا 278
لینک کوتاه:
magiran.com/p2230604 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!