فرمولاسیون و تولید نمونه جیره اضطراری مناسب مصرف افراد پیش دیابتی و دیابتی و بررسی ویژگی های حسی، کیفی و ماندگاری آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

جیره اضطراری به عنوان عاملی مهم در پدافند غیرعامل مطرح است که در شرایط جنگی و در مدیریت بحران شرایط غیرجنگی می تواند تاثیرگذار باشد. به دلیل شرایط کاربرد جیره مهم است که جیره قابلیت تامین نیاز به ماکرو و میکرو مولکول های مورد نیاز را تامین کند و از آن جا که بخش عمده ای از ترکیب جیره را کربوهیدرات تشکیل می دهد بسیار حایز اهمیت می باشد که با توجه به گسترش دیابت و سندرم متابولیک بتواند توسط عموم افراد با حداقل مضرات قابل مصرف باشد.

مواد و روش ها

در این پژوهش سعی شده فرمولاسیونی تعریف شود که بتواند علاوه بر اینکه منبعی غنی از پروتئین، کربوهیدرات و چربی می باشد قابلیت مصرف توسط افراد دیابتی را در کنار تولید حداکثر انرژی، فراهم سازد. در ترکیب جیره اضطراری تولیدی از ایزومالتولوز، ایزوله سویا، کره بادام زمینی، روغن زیتون، اسیدمالیک و وانیل استفاده شده است.

یافته ها

طبق نتایج آنالیز 60 % انرژی توسط کربوهیدرات، 10 % توسط پروتئین و 30 % توسط چربی تامین می شود. و محصول به گونه ای فرموله شده که ایزوله سویا، کره بادام زمینی و روغن زیتون به عنوان مغز باشد و ایزومالتولوز به عنوان جایگزین سالم و ایمن شکر و پوشش سطحی کنترل کننده میزان رطوبت و عامل کاهنده آلودگی میکروبی باشد که در نهایت طبق نتایج آنالیز بدون نیاز به بسته بندی خاص در طی دوره ماندگاری بدون تغییر قابل مصرف می باشد.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به تنظیم متابولیسم قندخون می توان نتیجه گرفت، ایزومالتولوز از قند معمولی و سایر قندهای جایگزین بسیار بهتر است و با توجه به مفید بودن ایزوله سویا، کره بادام زمینی و روغن زیتون برای افراد دیابتی در کنار منبع غنی پروتئین و چربی، ترکیب مناسبی برای تامین ریزمولکول ها و درشت مولکول های مورد نیاز افراد می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2231804 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!