بررسی و نقد فرضیه تعدد قائم در جریان مدعی یمانی احمد اسماعیل بصری
واژه «قایم» یکی از پرکاربردترین واژگانی است که در روایات مهدوی منعکس شده که پس از ایمه یازده گانه، تنها مصداق آن بر امام عصر4 قابل تطبیق است؛ اما در دوران معاصر، جریان «احمد اسماعیل بصری» با استناد به نصوص روایی، با تفسیری خاص به دو قایم معتقد است: قایمی قبل از ظهور و قایمی پس از ظهور. احمد اسماعیل بصری - به زعم خود - به عنوان قایم قبل از ظهور، به دستور امام عصر4 خود را مجری اوامر امام می پندارد! نوشتار پیش رو که با روش توصیفی- تحلیلی به سامان رسیده است؛ ضمن پرداختن به استنادات آنان، عمدترین دلایل آن ها را با محوریت نام، ذریه و حیات امام به نقد کشیده است. استناد به روایات ضعیف، تقطیع برخی روایات، تعارض دلایل آنان با اصول پذیرفته شده از جانب این فرقه، از جمله نقدهای «روشی» است. از منظر «محتوایی» می توان به عدم پردازش به روایات مشابه دیگر، تاویل گرایی و ذوق گرایی بی ضابطه در براشت از روایات، اشاره کرد.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.