مقایسه تاثیر محتوای الکترونیکی با الگوی چند رسانه ای نئو - نئو و الگوی چند رسانه ای محقق ساخته بر یادگیری دانشجو معلمان در آموزش برد هوشمند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و اهداف

پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر محتوای الکترونیکی تولید شده مبتنی بر الگوی چندرسانه ای نیو و نیو با الگوی چند رسانه ای محقق ساخته بر یادگیری دانشجو معلمان در آموزش برد هوشمند صورت گرفته است. برای تولید محتوای الکترونیکی چندرسانه ای، الگوهای مختلفی ارایه شده است که الگوی چرخه حیات توسعه نرم افزار و الگوی طراحی و تولید چندرسانه ای آموزشی نیو و نیو با رویکرد سازنده گرایی می باشد.

روش ها

جامعه آماری 310 نفر دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان پردیس الزهراء زنجان بود که به روش نمونه گیری هدفمند تعداد 110 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به صورت تصادفی تعداد 55 نفر در قالب 2 کلاس در گروه آزمایشی الگوی نیو و نیو و 55 نفر در قالب 2 کلاس در گروه آزمایشی الگوی چندرسانه ای طراحی شده قرار گرفتند. نوع تحقیق بر اساس هدف کاربردی و بر اساس روش شبه آزمایشی با طرح پس آزمون می باشد. ابزار پژوهش، آزمون محقق ساخته بود و جهت روایی از دیدگاه متخصصان فناوری و برای تعیین پایایی از روش دو نیمه کردن استفاده گردید که ضریب پایایی آن 82% به دست آمد. آموزش در دو گروه آزمایشی 4 جلسه 90 دقیقه ای اجرا و بعد از آن پس آزمون به عمل آمد. در آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در آمار استنباطی از آزمون T مستقل برای بررسی فرضیه استفاده شد. برای تعیین نرمال بودن توزیع داده ها از آزمون کولموگروف اسمیرنف استفاده گردید، همچنین جهت تجزیه و تحلیل نتایج از نرم افزار 22SPSS استفاده شد. یافته ها:برای بررسی آمار توصیفی از شاخص های پراکندگی و مرکزی استفاده گردید. میانگین و انحراف معیار یادگیری دانشجو معلمانی که با استفاده از محتوای الکترونیکی با الگوی تولید چندرسانه ای نیو و نیو آموزش دیده اند برابر 26/2±05/8 و میانگین و انحراف معیار یادگیری دانشجو معلمانی که بر اساس الگوی تولید چندرسانه ای محقق ساخته آموزش دیده اند برابر 91/1±14/11 بدست آمد. بر اساس نتایج بدست آمده از آزمون کولموگروف اسمیرنف برابری واریانس ها برقرار بود و نرمال بودن توزیع داده ها تایید گردید. ضریب اطمینان 95/0 و سطح معناداری آزمون مقایسه میانگین ها (000/0) شد که از مقدار پیش فرض (05/0) کمتر بود، لذا فرض صفر (برابری میانگین میزان یادگیری دانشجو معلمانی که با استفاده از محتوای الکترونیکی براساس الگوی تولید چندرسانه ای نیو و نیو آموزش دیده اند با دانشجو معلمانی که بر اساس الگوی تولید چندرسانه ای محقق ساخته آموزش دیده اند)،  رد و فرض مقابل (عدم برابری میانگین میزان یادگیری دانشجو معلمانی که با استفاده از محتوای الکترونیکی براساس الگوی تولید چندرسانه ای نیو و نیو آموزش دیده اند با دانشجو معلمانی که بر اساس الگوی تولید چندرسانه ای محقق ساخته آموزش دیده اند،) پذیرفته شد. همچنین مقدار73/7=t بدست آمد.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد بین میزان یادگیری دانشجو معلمانی که براساس الگوی تولید چندرسانه ای نیو و نیو آموزش دیده اند با دانشجومعلمانی که بر اساس الگوی تولید چندرسانه ای محقق ساخته آموزش دیده اند، تفاوت معنا داری وجود دارد و میزان یادگیری دانشجو معلمانی که از محتوای الکترونیکی تولید شده بر اساس الگوی چندرسانه ای محقق ساخته آموزش دیده اند، بیشتر است. بنابراین الگوی محقق ساخته می تواند کاستی ها و محدودیت های موجود را بکاهد. پیشنهاد می شود در آموزش محتواهای ناآشنا، آموزش های مستقیم و آموزش به مخاطبان تازه کار، الگوی چند رسانه ای محقق ساخته استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p2232953 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!