بررسی عوامل موثر و موانع پیش روی همکاری های علمی بین المللی از دیدگاه اعضای هیات علمی حوزه پرستاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

برنامه ریزی صحیح در راستای کمک به افزایش همکاری های علمی و پیوستن متخصصان کشورمان به شبکه های علمی جهانی در حوزه پرستاری، موجبات ارتقای سطح این بخش از شاخه بهداشت و درمان را پدید خواهد آورد و به تبع آن موجبات افزایش سطح کمی و کیفی خدمات پرستاری در کشورمان را فراهم خواهد نمود. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی عوامل و موانع بازدارنده همکاری های علمی بین المللی از دیدگاه اعضای هیات علمی پرستاری کشورمان می باشد.

روش بررسی

مطالعه حاضر به لحاظ هدف ،کاربردی و به روش پیمایشی -توصیفی (مقطعی) در بهار و تابستان 1399 صورت گرفته است. جامعه آماری مطالعه حاضر 249 نفر از اعضای هیات علمی شاغل حوزه پرستاری بودند که اسامی آنها در سامانه علم سنجی وزارت بهداشت قابل مشاهده است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که از 3 بخش، 9 زیر بخش و 91 سوال تشکیل شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمارهای توصیفی و استنباطی و از نسخه 21 نرم افزار SPSS استفاده شد.

یافته ها: 

یافته ها نشان داد که عوامل ارتباطی با میانگین 4/03 و عوامل فرایندی-ساختاری با میانگین3/87 به عنوان مهم ترین موانع پیش رو و همچنین مشوق های تاثیرگذار بر همکاری های علمی بین المللی افراد مورد بررسی شناخته شده است. "فراهم نبودن بسترها و کانال های ایجاد ارتباط علمی با پژوهشگران و همکاران خارجی" با میانگین (4/13) و "وجود سازگاری در شیوه کار، سبک نگارش و... میان افراد" با میانگین 3/98 به عنوان مهم ترین موانع و عوامل تاثیرگذار شناخته شده اند. 

 نتیجه گیری: 

بی شک تقویت مبادلات علمی، آموزشی و پژوهشی میان متخصصان حوزه پرستاری کشورمان با همتایان و همکاران خارجی شان شرایط را برای توسعه و پیشرفت علمی در حوزه مورد بررسی و به تبع آن پیشبرد اهداف نظام بهداشت و سلامت در کشورمان تقویت می کند و موجبات ارتقای سطح خدمات بهداشتی و پرستاری بهتری را فراهم خواهدکرد . بدین منظور برنامه ریزی و سیاست گذاری های دانشگاه ها، دانشکده ها و در راس آن وزارت بهداشت در راستای تقویت عوامل مشوق و موثر و همچنین از میان برداشتن موانع و چالش های پیش رو توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
753 تا 768
لینک کوتاه:
magiran.com/p2233308 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!