مقایسه سنجش کلستئاتوم مانده در دو روش تمپانوماستوئیدکتومی CWD و ICW با کنترل آندوسکوپی در کلستئاتوم گوش میانی و ماستوئید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

روش تمپانوماستوییدکتومی با برداشت دیواره خلفی (CWD) از طریق جراحی، درمان استاندارد کلستیاتوم به شمار می رود، ولی این روش با پیامدهای فراوانی همراه است. روش دیگر تمپانوماستوییدکتومی، با نگهداری دیواره خلفی (ICW) است که ناهنجاری کمتری دارد، ولی دسترسی به رسس های گوش میانی در آن دشوارتر از روش CWD است. در این بررسی برای دسترسی به رسس های گوش از آندوسکوپ استفاده شد که با میکروسکوپ در دسترس نیستند.

هدف

هدف این بررسی مقایسه کلستیاتوم باقی مانده در دو روش تمپانوماستوییدکتومی CWD و ICW با کنترل آندوسکوپی در کلستیاتوم گوش میانی و ماستویید بود.

مواد و روش ها

در یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده، چهل بیمار دچار کلستیاتوم گوش میانی مراجعه کننده به بیمارستان امیراعلم که کاندیدای تمپانوماستوییدکتومی بودند، وارد مطالعه شدند. سپس، یکی از روش های ICW آندوسکوپی یا CWD بدون نیاز به بازسازی زنجیره انجام می شد. جراحی بیماران در ماه های سه، شش، نه ودوازده معاینه میکروسکوپی شد، سپس در ماه دوازدهم، بیماران با بی حسی موضعی و سدیشن تحت جراحی بازبینی گوش میانی و در صورت امکان بازسازی زنجیره قرار گرفتند. در جراحی بازبینی گوش میانی، وجود pearl و باقی مانده کلستیاتوم با استفاده از آندوسکوپ 30 درجه و 7/2 میلی متر، کنترل و میزان عود در دو گروه ثبت شد. از آزمون آماری من ویتنی و آزمون دقیق فیشر برای تحلیل داده ها استفاده شد. سطح معنی داری آزمون ها 5% در نظر گرفته شد.

یافته ها

نتایج فراوانی کلستیاتوم باقی مانده در دو گروه CWD و ICW با کنترل آندوسکوپی از دیدگاه آماری معنی دار نبود و در هر دو گروه در چهار بیمار (20 درصد) کلستیاتوم باقی مانده گزارش شد. (P>0/05). همچنین، اختلاف میانگین بازه گامه یک تا دو بر پایه ماه، بین دو گروه CWD و ICW با کنترل آندوسکوپی از لحاظ آماری معنی دار نبود.

نتیجه گیری

روش ICW با کنترل آندوسکوپی با روش CWD سنجش پذیر است، افزون بر آن این روش با پیامدهای بسیار کمتری همراه است. پیشنهاد می شود بررسی های پسین با حجم نمونه بیشتر و مدت پیگیری طولانی تر انجام شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p2236038 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!