کاهش برازندگی شب پره مینوز گوجه فرنگی با القای تغییرات سیستمیک در شاخسار هورمون پاشی شده گیاه ناشی از برهم کنش های رقم و هورمون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هورمون های گیاهی از ترکیباتی هستند که به دنبال حمله گیاه خواران افزایش یافته و توانایی دفاعی گیاه را بالا می برند. ایده کاربرد خارجی هورمون روی محصولات گیاهی به منظور القای مقاومت نسبت به حشرات گیاه خوار با بررسی واکنش های رفتاری و فیزیولوژیک شب پره مینوز گوجه فرنگی، Tuta absoluta (Lepidoptera: Gelechiidae) روی سه رقم گوجه فرنگی شامل دهقان، فلات-111 و موبیل در پاسخ به تیمارهای هورمونی اسید جاسمونیک و اسید سالیسیلیک با اندازه گیری ترجیح تخم گذاری حشرات ماده، زنده مانی و مدت نمو هر یک از مراحل نارس و مقدار کربوهیدرات ها و فنل های محلول در برگ ها مورد مطالعه قرار گرفت. ترجیح تخم گذاری افراد ماده و مدت تکوین جنین روی رقم حساس فلات-111 به طور قابل ملاحظه ای در واحد های آزمایشی اسید جاسمونیک به ترتیب کاهش و افزایش یافتند. نرخ نمو لارو بیشترین واکنش را نسبت به تیمارهای هورمونی در رقم نیمه مقاوم دهقان از خود نشان داد. زنده مانی و نرخ نمو شفیره ها نیز به طور قابل توجهی تحت تاثیر تیمارهای اسید جاسمونیک روی هر سه رقم کاهش یافت. با وجود (علی رغم) تفاوت های معنی دار در غلظت کربوهیدرات ها و فنل های محلول برگ ارقام گوجه فرنگی بین واحد های آزمایشی شاهد و هورمون پاشی شده و همچنین با وجود همبستگی مثبت معنی دار بین تغییرات غلظت کربوهیدرات ها و فنل ها در واحد های آزمایشی، همبستگی معناداری بین محتویات گیاهی اندازه گیری شده و متغیر های زیستی شب پره مینوز گوجه فرنگی مشاهده نشد. نتایج نشان داد که هورمون های مذکور در تلفیق با ارقام مناسب گیاهی می توانند برای ایجاد تغییرات رفتاری و فیزیولوژیک در این آفت مورد استفاده قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
221 تا 233
لینک کوتاه:
magiran.com/p2237576 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!