نقش معنویت و سرمایه روان شناختی در پیش بینی فرسودگی شغلی پرستاران شهر خرم آباد در سال 1395

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

فرسودگی شغلی نشان دهنده خستگی جسمی، روانی و هیجانی است که به دنبال مواجهه و درگیری طولانی مدت و مستقیم با محیط شغلی و مراجعه کنندگان به وجود می آید. این عارضه شیوع بالایی در بین مشاغل امدادرسان به ویژه پرستاران دارد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف پیش بینی فرسودگی شغلی پرستاران شهر خرم آباد براساس معنویت و سرمایه روان شناختی انجام شد.

روش کار

در پژوهش حاضر از روش همبستگی استفاده گردید و با بهره گیری از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، 150 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های شهر خرم آباد در سال 1395 که سابقه خدمت بیشتر از پنج سال داشتند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های "فرسودگی شغلی مسلش (1981)"، "معنویت پارسیان و دونینگ (2009)" و "سرمایه روان شناختی لوتانز (2007)" استفاده گردید. داده های به دست آمده توسط نرم افزار SPSS 23 و با استفاده از روش های آمار استنباطی شامل: ضریب همبستگی پیرسون (Pearson) و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج تحلیل همبستگی نشان دادند که فرسودگی شغلی، رابطه معکوس و معناداری با سرمایه روان شناختی و معنویت دارد. دو متغیر سرمایه روا ن شناختی و معنویت نیز با یکدیگر رابطه مستقیم و معناداری داشتند. نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از آن بودند که متغیرهای معنویت و سرمایه روان شناختی، توانایی پیش بینی فرسودگی شغلی پرستاران را دارند. از بین مولفه های معنویت، دو مولفه "خودآگاهی" و "اهمیت اعتقادات معنوی در زندگی" و از بین مولفه های سرمایه روان شناختی، مولفه های "امید" و "تاب آوری" بیشترین سهم را در پیش بینی فرسودگی شغلی پرستاران داشتند.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج و اهمیت متغیرهای معنویت و سرمایه روان شناختی، از طریق تقویت معنویت و افزایش سرمایه روان شناختی می توان از فرسودگی شغلی پرستاران پیشگیری نمود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
16 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2239354 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!