خودزندگینامه نویسی یا دیگری زندگینامه نویسی؟ خودنوشتاری در آثار انی ارنو، کاترین کوسه و سیمین بهبهانی
چکیده—خودزندگینامهنویسی که پیش از این در دهه 50 و 60 میلادی توسط جریان ساختارگرایی، به بهانه حذف نویسنده از اثر، سرکوب شدهبود، در اواخر قرن بیستم با تنوع و خلاقیت بسیار متولد شد و در سالهای اخیر به اوج خود رسید. خودزندگینامهنویسی دایما دستخوش تغییر و تحولات گسترده مضمونی و ساختاری است و امروزه بواسطه ناهمگونی-هایی که حاصل عدم رعایت توازن این تولیدات ادبی با مبانی نظری رایج این سبک است، متمایز شدهاست. ازدیگر روی، این تمایل ادبی برای دروننگری و خلق نوآوریهای خارج از چهارچوب نظری، بطور ویژه در بسیاری ازآثار زنان نویسنده مشهود است. مقاله حاضر برآن است تا به بررسی خودنوشتاری در آثار انیارنو، کاترینکوسه و سیمینبهبانی به عنوان نویسندگان قرن بیست و یکم بپردازد. ازآنجاییکه در زندگینامهخودنوشت این نویسندگان انعکاسی از حضور چشمگیر "دیگری" بحدی متبلور است که "من" نویسنده بعنوان قدرت مطلق متن شناخته نمیشود، این نوشتارکه دیگر متکی بر "من" نیست به نوشتاری تبدیل میشود که آنرا دیگریزندگینامهنویسی مینامند. برپایه نظریههای نقدادبیزنانه، این جستار میکوشد تا خودنوشتاری که در آثار این سه نویسنده بصورت "دیگرینوشتاری" ظاهر میشود را بررسی نماید.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.