تاثیر دود سیگار محیطی بر پروتئین واکنشی C بزاق در کودکان و نوجوانان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
امروزه استعمال دخانیات به عنوان یک معضل بهداشتی فراگیر مطرح است و به طور طبیعی آمار افراد در معرض دود سیگار محیطی رو به افزایش است. در این بین، کودکان که در سال های اولیه رشد خود هستند آسیب پذیری بیشتری نسبت به بزرگسالان دارند. مواجه با ETS (Environmental Tobacco Smoke) یکی از سمی ترین اکسپوژر های محیطی است و سیگاری غیرفعال (Passive Smoking) یکی از مشکلات مهم سلامت عمومی می باشد. با توجه به اثرات دود سیگار بر پروتئین فاز حاد که ریسک فاکتوری مهم برای ابتلا به مشکلات قلبی عروقی است، مطالعه حاضر با هدف مقایسه میزان CRp بزاق در کودکان و نوجوانان سیگاری غیرفعال 15-12 ساله با غیرسیگاری ها طراحی گردید.
مواد و روش ها
در این مطالعه ی مورد- شاهدی، نمونه ی بزاق غیرتحریکی 80 نوجوان 15-12 ساله (40 مورد سیگاری غیرفعال و 40 مورد غیرسیگاری) جمع آوری گردید. اندازه گیری سطح کوتینین بزاق با کیت کوتینین و روش الایزا و ارزیابی CRp بزاق با کیت 'CRp و روش ایمونوتوربیدیمتری صورت گرفت. داده های بدست آمده با نرم افزار SPSS ویرایش 23 و آزمون t-test مستقل آنالیز شد.
یافته ها
میزان CRp بزاق در گروه سیگاری غیرفعال (mg/L56/1±16/4) نسبت به غیرسیگاری ها (mg/L 009/1±175/3) به طور بارزی بیشتر بود (001/0=p). میزان کوتینین بزاق در پسران (ng/ml34/0±12/0) و دختران (ng/m37/0±15/0) سیگاری غیرفعال و همچنین در پسران (ng/ml 010/0± 014/0) و دختران (ng/ml014/0 ±017/0) غیرسیگاری تفاوت آماری معنی داری نداشت (8/0= p ،86/0= p).
نتیجه گیری
قرار گرفتن در معرض دود سیگار درکودکان و نوجوانان موجب افزایش سطح CRp بزاق می شود که یک پیشگویی کننده قوی خطر بروز بیماری قلبی عروقی در بزرگسا لی می باشد و در نتیجه سلامت فرد را به مخاطره می اندازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 103
لینک کوتاه:
magiran.com/p2240695 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!