تاثیر تمرینات چشم ساکن بر یادگیری حرکتی تیراندازان تپانچه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه:

چشم ساکن یک پیش بینی کننده کلیدی در اجرای کارامد تکالیف مهاری و هدف گیری می باشد. در پژوهش حاضر، تاثیر تمرینات چشم ساکن بر بهبود عملکرد تیراندازان تپانچه مورد بررسی قرار گرفت.

مواد و روش ها:

 این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی کنترل شده بود. از بین 60 زن و مرد تیرانداز شرکت کننده در رشته تپانچه ده متر حاضر در مسابقات مطرح کشور، 20 تیرانداز با میانگین سنی 22 سال و رکورد بین 555-545 متر، پس از تکمیل فرم رضایت نامه، به صورت هدفمند انتخاب شدند و بر اساس نمرات رده بندی شده پیش آزمون، از بالاترین نمره به پایین ترین نمره و به صورت یک در میان (روش ABBA) در دو گروه تمرینات چشم ساکن و تکنیکی (هر گروه 10 نفر) قرار گرفتند. شرکت کنندگان 10 کوشش را در هر یک از مراحل پیش آزمون، پس آزمون و آزمون یادداری اجرا نمودند. پروتکل تمرینی گروه چشم ساکن مطابق با الگوی به دست آمده از الگوی تیرانداز نخبه به همراه دستور العمل کلامی به مدت هشت جلسه و در شش بلوک 10 شلیک پی درپی بود. داده ها با استفاده از آزمون های Independent t، Repeated measures ANOVA و تعقیبی Bonferroni در نرم افزار SPSS و سطح 05/0 > P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

</strong>نتایج آزمون Repeated measures ANOVA در گروه های مورد بررسی از مرحله پیش آزمون تا یادداری نشان داد که این تغییرات برای گروه تمرینات چشم ساکن معنی دار بود (001/0 = P). بر اساس نتایج آزمون تعقیبی Bonferroni، گروه تمرینات چشم ساکن در مراحل پس آزمون (010/0 = P) و یادداری (020/0 = P) نسبت به مرحله پیش آزمون عملکرد تیراندازی بهتری داشتند. مطابق با نتایج آزمون Independent t، تفاوت معنی داری بین گروه های تمرینات چشم ساکن و تکنیکی در مرحله پس آزمون (007/0 = P) و یادداری (004/0 = p) مشاهده گردید

نتیجه گیری:

 تمرینات چشم ساکن از طریق هدایت بیرونی توجه دیداری، می تواند موجب بهبود یادگیری مهارت تیراندازی تپانچه شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p2241932 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!