تحلیل علم سنجی پژوهش های طب ورزشی ایران در پایگاه استنادی جهان اسلام

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه :

هدف از انجام تحقیق حاضر، تحلیل و بررسی وضعیت پژوهش های فارسی انجام گرفته در حوزه طب ورزشی در پایگاه استنادی جهان اسلام (Islamic World Science Citation Center یا ISC) با استفاده از فنون علم سنجی بود.

مواد و روش ها

این مطالعه از نوع کاربردی بود که در آن از تکنیک ها و شاخص های علم سنجی و تحلیل شبکه اجتماعی استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش را 1566 مقاله در حوزه طب ورزشی که تا انتهای سال 1397 به زبان فارسی در پایگاه ISC نمایه شده بودند، تشکیل داد. داده ها با استفاده از نرم افزارهای BibExcel، UCINET، NetDraw و VOSviewer مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

1566 مقاله مورد بررسی در مجموع فقط 266 استناد دریافت کرده بودند که به طور متوسط هر مقاله حدود 17/0 استناد داشته است و میزان بسیار پایینی به شمار می رود. تحلیل داده ها نشان داد که «صادقی ح» فعال ترین پژوهشگر طب ورزشی ایران بود و «علیزاده م» و «رجبی ر» به ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار داشتند. همچنین، «ابراهیمی تکامجانی ا» بهترین جایگاه را از نظر شاخص های مرکزیت در شبکه هم نویسندگی حوزه طب ورزشی کسب نمود. نتایج خوشه بندی حاصل از تحلیل هم رخدادی کلید واژه ها نشان داد که پژوهش های طب ورزشی ایران از هشت خوشه اصلی تشکیل شده است.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج مطالعه حاضر، رشد کمی مقالات در دهه 1390 شمسی مشهودتر بوده است. با توجه به الگوهای نویسندگی، به نظر می رسد که پژوهشگران حوزه طب ورزشی از روحیه مشارکت علمی خوبی برخوردار می باشند. با توجه به خوشه های موضوعی حاصل از تحلیل هم واژگانی، به نظر می رسد پژوهش های این حوزه طیف وسیعی از مباحث را پوشش می دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
70 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p2241939 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!