ارزیابی کارآیی واکسن اورنیتوباکتریوم رینوتراکئال رازی در سیستم چالش تجربی با استفاده از سویه لاسوتا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

اورنیتوباکتریوم رینوتراکیال یک عامل بیماری زای مهم تنفسی در صنعت پرورش طیور است. واکسیناسیون یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای جلوگیری از عفونت و تکثیر عوامل بیماری زا و کاهش میزان بروز و مرگ ومیر در پرورش طیور محسوب می شود.  

هدف

در مطالعه حاضر کارآیی نخستین واکسن ایرانی غیر فعال اورنیتوباکتریوم تراکیال در یک فرایند چالش تجربی مورد ارزیابی قرارگرفت.

روش کار

تعداد 90 قطعه جوجه یک روزه عاری از عوامل بیماری زای خاص از نژاد لگهورن سفید به طور تصادفی به 5 گروه 18 قطعه ای تقسیم شدند. پرندگان هر گروه در قفس های مخصوص به صورت مجزا و در اطاق های ایزوله نگهداری شدند. جوجه های دو گروه در 14 روزه گی واکسینه شدند. در 42 روزه گی، چالش جوجه های گروه های واکسینه شده و جوجه های دو گروه غیر واکسینه با اورنیتوباکتریوم رینوتراکیال و ویروس لاسوتای بیماری نیوکاسل انجام شد. پرندگان یک گروه غیر واکسینه بدون هیچ چالشی به عنوان گروه کنترل منفی در نظر گرفته شد. نمونه خون در سن 14 روزه گی (قبل از واکسیناسیون)، 42 روزه گی (قبل از چالش)، و روزهای ، 4، 6، 8، 10 و12 بعد از چالش برای آزمایش های سرم شناسی گرفته شد. نمونه های نای، ریه، کیسه های هوایی، کبد و طحال نیز در روزهای 2، 4، 6، 8، 10 و12 بعد از چالش، تهیه و با روش های بباکتری شناسی و مولکولی ارزیابی شدند.

نتایج

پس از واکسیناسیون با واکسن اورنیتوباکتریوم رینوتراکیال رازی، تیتر آنتی بادی در جوجه های واکسینه شده به طور معنی داری بالاتر از جوجه های غیر واکسینه شد. درگروه های واکسینه، باکتری به وسیله کشت از اندام های تنفسی (ریه، کیسه های هوایی و نای) جدا نگردید. در گروه های غیر واکسینه چالش شده، باکتری از اندام های تنفسی در روزهای دوم و چهارم پس از چالش جداسازی و رد یابی شد. در گروه های واکسینه باکتری تنها در روز دوم پس از چالش، به وسیله روش مولکولی از اندام های تنفسی ردیابی شد.

نتیجه گیری نهایی: 

نتایج این پژوهش بیانگر نقش موثر واکسن اورنیتوباکتریوم رینوتراکیال رازی علیه عفونت با سروتیپ A اورنیتوباکتریوم رینوتراکیال در جوجه های تخم گذار بود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
403 تا 410
لینک کوتاه:
magiran.com/p2243640 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!