تاثیر تکارتراپی بر درد و اختلال حس لمس پای بیماران دیابتیک نوع دو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

 با شیوع قابل توجه دیابت، ناتوانی بیماران به دلیل عوارض ناشی از نوروپاتی دیابتیک افزایش یافته است. فیزیوتراپی از طریق مدالیتی هایی نظیر اشعه ی مادون قرمز، تحریکات الکتریکی و الکترومغناطیسی به کنترل علایم بیماران کمک می کند. تکارتراپی نوعی امواج الکترومغناطیسی می باشد که اثر آن بر علایم نوروپاتی محیطی بیماران دیابتیک مورد مطالعه نگرفته است. در این مطالعه تاثیر تکار بر تغییرات درد و حس لمس کف پای بیماران دیابتیک نوع دو مبتلا به نوروپاتی محیطی بررسی شده است.

روش بررسی

پژوهش حاضر مطالعه ی کارآزمایی بالینی به صورت طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل (شم) می باشد. نمونه شامل 24 بیمار دیابتیک 18 تا 78 با علایم نوروپاتی محیطی بود که به صورت تصادفی در گروه کنترل(12نفر) و درمان(12نفر) جایگزین شدند.گروه درمان اشعه ی مادون قرمز بر پاها و تکار خازنی را در مسیر عصب تیبیال با شدت 30-10 طی 10 جلسه دریافت کردند، درحالی که بیماران گروه شم، پروتکل مشابه را با شدت صفر تکار دریافت نمودند. متغیر درد و حس لمس کف پای بیماران قبل و پس از اتمام جلسات متغیرها، اررزیابی شده است. داده های به دست آمده از دو گروه با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر مقایسه و به کمک نسخه 18 نرم افزار آماری SPSS در سطح معنی داری کمتر از 5 درصد تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داده است که در هر دو گروه درمانی، تفاوت معنی داری در میانگین نمرات درد و حس لمس کف پای بیماران پس آزمون نسبت به پیش آزمون وجود دارد (P<0/001). همچنین در میانگین نمره های پس آزمون متغیر درد (P=0/002) و حس لمس کف پا (P<0/001) دو گروه، تفاوت معنی داری یافت شده است. به این صورت که بهبودی علایم نوروپاتی محیطی بیماران در گروه درمان بیشتر از گروه کنترل بوده است.

نتیجه گیری

یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد تکارخازنی به همراه اشعه مادون قرمز می تواند برنامه درمانی مناسبی برای بهبود درد و حس لمس کف پا در بیماران دیابتیک با علایم نوروپاتی محیطی باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
304 تا 319
لینک کوتاه:
magiran.com/p2244432 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!