تعیین کننده های اجتماعی اقتصادی ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از ناهنجاری های مادزادی: یک تحلیل ثانویه از داده های موجود

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

 ناهنجاری مادرزادی شامل طیفی از اختلالات کارکردی یا ساختاری است که می تواند به صورت یک اختلال تنها یا گروهی از اختلالات رخ دهد. مطالعات نشان می دهند عوامل اجتماعی و اقتصادی در شیوع ناهنجاری های مادرزادی تاثیرگذار هستند، به طوری که کشورهای با درآمد متوسط و کم، بار بیشتری از ناهنجاری های مادرزادی را به دوش می کشند. هدف مطالعه حاضر، شناسایی مهم ترین تعیین کننده های اجتماعی و اقتصادی ناتوانی و مرگ ومیر زودرس ناشی از ناهنجاری های مادرزادی در کودکان زیر پنج سال در جهان بود. 

روش بررسی

 این پژوهش یک مطالعه مقطعی بود که با استفاده از آخرین داده های موجود در سال 2017 انجام شد. متغیر وابسته در این مطالعه، سال های زندگی تعدیل شده بر حسب ناتوانی بود. در این مطالعه داده های 196 کشور جهان مورد تحلیل قرار گرفت. کشورها بر اساس تقسیم بندی سازمان جهانی بهداشت، به شش منطقه جغرافیایی آفریقا، اروپا، آمریکا، مدیترانه شرقی، غرب اقیانوس آرام و جنوب شرق آسیا تقسیم شدند. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و رگرسیون خطی انجام شد.

یافته ها

پایین ترین میزان DALY مربوط به کشور لوگزامبورگ (856/29) و بالاترین مقدار آن (21714/7) مربوط به کشور سودان بود. منطقه آفریقا بالاترین میانگین DALY (4250/56±9392/78) و منطقه اروپا پایین ترین میانگین (1961/64±2969/11) را به خود اختصاص دادند. میزان DALY ناشی از ناهنجاری های مادرزادی برای کودکان زیر پنج سال برای کشور ایران در سال 2017 حدود 7721/48 در صد هزار نفر جمعیت بود که در مقایسه با میانگین منطقه اروپا و آمریکا بالاتر و در مقایسه با منطقه آفریقا و مدیترانه شرقی پایین تر بود. نتایج تحلیل رگرسیون خطی نیز نشان داد متغیر میانگین تعداد سال های تحصیل قوی ترین پیش بینی کننده DALY (β=-0/44 ، P=0/001) ناشی از ناهنجاری های مادرزادی برای کودکان زیر پنج سال بود.

نتیجه گیری

میانگین تعداد سال های تحصیل قوی ترین پیش بینی کننده میزان سال های زندگی ازدست رفته به علت ناتوانی و مرگ ومیر زودرس ناشی از ناهنجاری های مادرزادی برای کودکان زیر پنج سال است. این مطالعه پیشنهاد می دهد توزیع عادلانه خدمات غربالگری و مراقبت سلامت و زیرساخت های آموزشی برای گروه های محروم و پایین اجتماعی و اقتصادی بایستی در دستور کار سازمان های بین المللی و نظام های سلامت ملی قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
320 تا 335
لینک کوتاه:
magiran.com/p2244433 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!