بررسی فراوانی و علل انواع حوادث ثبت شده در مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی شهرستان گناباد بر اساس نمودار پارتو در سال 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

 سوانح و حوادث جزء علل اصلی بستری شدن و مرگ به شمار می روند. این مطالعه به بررسی شیوع و علل انواع حوادث ثبت شده در مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی شهرستان گناباد در سال 1397 با استفاده از نمودار پارتو پرداخته است.

مواد و روش ها

این پژوهش یک مطالعه مقطعی توصیفی است و در آن اطلاعات مربوط به 12281 حادثه ثبت شده در سال 1397 بررسی شد و متغیر های مورد نیاز از قبیل تعداد حادثه، علل حادثه، سن، جنس و زمان حادثه به تفکیک حوادث مرتبط با حمل و نقل و حوادث غیرمرتبط با حمل و نقل جمع آوری شد و درنهایت با استفاده از نمودار پارتو و به کمک نرم افزار مینی تب نسخه 16، SPSS نسخه 18 و 2010 EXCEL مورد آنالیز قرار گرفت.

یافته ها

با توجه به نتایج، بالاترین نرخ حوادث مربوط به سقوط (542 مورد،46 درصد) و کمترین آن مربوط به حوادث سوختگی شیمیایی و سوختگی الکتریکی با یک مورد حادثه است. بیشترین شکایت افراد مراجعه کننده مربوط به تصادف است (15/5 درصد). در مطالعه حاضر نرخ حوادث جاده ای بیشتر از حوادث درون شهری است (به ترتیب 8142 "66 درصد" و 4208 مورد "34 درصد"). بیشترین میزان حوادث مربوط به موتور سیکلت (748مورد "47 درصد") و خودروی سبک (744 مورد "47 درصد") است و تعداد حوادث رخ داده در ماه شهریور و فروردین بیشتر است. بیشترین حوادث در سن 16 تا 20 سال و در افراد مذکر است.

نتیجه گیری

از آنجا که حوادث مربوط به سقوط و برخورد با نیروی مکانیکی بیشترین میزان شیوع را دارد، بایستی در جهت پیشگیری از این قبیل حوادث و بررسی علل ایجاد آن ها منابع مالی و انسانی بیشتری تخصیص یابد و با توجه به اینکه بیشترین شکایت افراد مراجعه کننده به مرکز فوریت پزشکی تصادف است و نرخ حوادث جاده ای بیشتر است، توسعه آگاهی مردم نسبت به رعایت اصول ایمنی در هنگام رانندگی و افزایش ضریب ایمنی جاده ها ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p2244648 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!