ارائه یک مدل شبیه سازی برای ارزیابی، بهبود عملکرد و کاهش زمان انتظار بیماران بخش اورژانس مرکز آموزشی درمانی شهدای عشایر خرم آباد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

از آنجایی که بخش اورژانس به عنوان بخش حیاتی و مهم هر بیمارستان محسوب می‏ شود لذا بررسی فرآیندهای ارایه خدمات در بخش اورژانس نقش بسزایی در رضایت بیماران دارد. هدف در این تحقیق شناسایی عوامل تاثیرگذار بر عملکرد بخش اورژانس، تعیین گلوگاه های موجود و ارایه راهکار های مناسب برای بهبود عملکرد و کاهش زمان انتظار بیماران با استفاده از رویکرد شبیه ‏سازی می‏ باشد.

مواد و روش ها

این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه مراجعان به بخش اورژانس مرکز آموزشی درمانی شهدای عشایر خرم ‏آباد در بازه زمانی سه ماهه بود که به صورت مقطعی روی 200 بیمار انجام شد. ابتدا فرآیندهای بخش اورژانس احصا و شناسایی گردید و سپس زمان ورود بیماران و زمان ارایه خدمات فرآیندهای بخش اورژانس در یک بازه سه ماهه به صورت تصادفی در سه نوبت کاری صبح، عصر و شب سنجش گردید. سپس وضعیت موجود با استفاده از نرم‏افزار Arena طراحی و شبیه‏ سازی گردید. با  اجرای مدل شبیه ‏سازی شده، گلوگاه‏ های بخش اورژانس شناسایی و 6 سناریو برای رفع گلوگاه‏ ها، بهبود عملکرد اورژانس و کاهش زمان انتظار بیماران طراحی و اجرا شد و نتایج مقایسه و تحلیل گردید.

یافته ها

بر اساس خروجی مدل شبیه ‏سازی شده، فرآیندهای آزمایشگاه، ترخیص و سونوگرافی - رادیولوژی به طور متوسط با 174، 71 و 27 دقیقه صف انتظار به عنوان گلوگاه های اصلی شناسایی شدند. بر این اساس 6 سناریو طراحی شده، در مدل شبیه‏سازی اجرا شد. با توجه به نتایج شبیه ‏سازی سناریو F با کاهش متوسط 8/1 ساعت، دارای بیشترین کاهش متوسط زمان انتظار و سناریو C با کاهش زمان انتظار 6/0 ساعت دارای کمترین کاهش متوسط زمان انتظار بیمار نسبت به سایر سناریوها بودند. هم چنین سناریو B کمترین و سناریو F بیشترین خروجی بیمار را نسبت به سایر سناریو‏ها داشتند و این در حالی است که سناریو C  که کمترین کاهش در زمان انتظار بیماران را داشت، دارای افزایش 67/11 درصد خروجی بیمار در مقایسه با وضعیت فعلی بود.

بحث و نتیجه گیری

سناریو F، E و A به ترتیب نتایج بهتری نسبت به سایر سناریو‏ها داشتند و با توجه به محدودیت‏ های منابع و هزینه در سناریوهای F و E، اجرای سناریو A (اضافه کردن 2 نفر کارشناس آزمایشگاه) که منجر به کاهش متوسط زمان انتظار بیماران به مدت 43/1 ساعت نسبت به وضع موجود می‏ شود، توصیه می‏ گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p2244813 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!