بهره گیری از آموزه های سیستم استانیسالوسکی در پرورش بازیگر اپرا
کنستانتین استانیسالوسکی (19381863) نظریه پرداز و مبدع سیستم بازیگری، در زمینه اپرا نیز صاحبنظر و دارای تالیفات و دستاوردهایی است. اپرادرامی است کهبراساس موسیقی تنظیم شده و به اجرا در میآید و از قطعه های آوازی تشکیل شدهاست. استفاده از سیستم استانیسالوسکی در آموزش بازیگری اپرا و هدایت خواننده بازیگران، نقطه عطفی در تاریخ اپرا در روسیه و در جهان محسوب میشود. تا قبل از آن خوانندگان، تنها نقش خود را صرفا از جنبهی موسیقی، تمرین و اجرا میکردند، اما استانیسالوسکی با تعبیر خواننده بازیگر، آموزش مهارتهای بازیگری را به اپرا افزود. در این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای و اینترنتی صورت گرفته، به این پرسش اساسی پرداخته میشود که استانیسالوسکی چگونه از آموزه های سیستم بازیگری خود برای تعلیم و هدایت بازیگران اپرا بهره گرفت و نظرات اجرایی او چه تاثیراتی بر شیوه های بازیگری اپرا بر جای گذاشت؟ مسیلهای که تاکنون در کشورمان به آن پرداخته نشدهاست. فرضیه اصلی در این مقاله آن است که سیستم استانیسالوسکی قواعد و اصول مشخصی پیرامون آموزش خواننده بازیگران اپرا داشته که از مرحله کار روی خود، تا کار روی نقش، و ایفای نقش روی صحنه قابل دسته بندی و تحلیل است. در نتیجه گیری مقاله بر این نکته تاکید شده است که استانیسالوسکی با استفاده از سیستم بازیگری خود و با توجه به فعالیت گستردهاش در زمینه اپرا، تحولی فنی و خالقه در اپرای روسیه پدید آورد، به طوری که نسلی از خوانندگان اپرا در این کشور، آموزه های او را به کاربسته و براساس اصول سیستم، معیارهای تازهای از بازیگری اپرا را معرفی نمودند.
اپرا ، تئاتر روسیه ، سیستم استانیسالوسکی ، خواننده بازیگر ، اپرانامه ، آواز
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.