تاثیر تیمار مزمن با کافئین بر پاسخ شاخص های قندی و حساسیت انسولینی موش های صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوسین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

برخی مطالعات عنوان کرده اند که مصرف حاد کافیین در افراد سالم موجب کاهش در حساسیت انسولینی و تغییر در هومیوستاز قندی به سمت هیپرگلایسمی می گردد. لذا، هدف از این پژوهش بررسی تیمار مزمن کافیین بر پاسخ شاخص های قندی و حساسیت به انسولینی در سرم موش های دیابتی نوع دو بود.

مواد و روش ها

در طرحی نیمه تجربی، 30 سر موش صحرایی نر بالغ ویستار با دامنه سنی 3-2 ماه و وزنی 300-250 گرم به طور تصادفی در 3 گروه همگن 10 سری شامل: کنترل سالم (C)، کنترل دیابتی (D: رژیم غذایی پرچرب در ترکیب با تزریق درون صفاقی تک دوز استرپتوزوسین به میزان 35 mg.kg-1) و دیابتی با مکمل (D+CA: تزریق درون صفاقی کافیین خالص به میزان 70 mg.kg-1 در 5 روز هفته بمدت 8 هفته) تقسیم شدند. 48 ساعت پس از آخرین وهله تجویز کافیین میزان سرمی گلوکز و انسولین ناشتا و شاخص HOMA-IR و QUICKI اندازه گیری شد. از تجزیه و تحلیل واریانس یک طرفه برای بررسی تفاوت های آماری استفاده گردید.

نتایج

نتایج حاکی است که القاء دیابت نوع دو موجب افزایش معنی دار در سطوح گلوکز و انسولین ناشتای سرم می گردد (001/0=P). در حالیکه، تجویز کافیین باعث تشدید در میزان شاخص های قندی سرم افزایش یافته در مقایسه با دیگر گروه ها شد (001/0=P). همچنین، شاخص HOMA-IR و QUICKI به ترتیب در گروه های دیابتی شده به ترتیب افزایش و کاهش معنی داری پیدا نمود (001/0=P).

نتیجه گیری: 

بر اساس یافته های این مطالعه می توان نتیجه گرفت، احتمالا تیمار مزمن کافیین دارای اثرات مخرب بر هومیوستاز قندی و شاخص حساسیت انسولینی ناشی از دیابت نوع دو می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p2246531 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!