ارزیابی تنوع ژنتیکی، وارثت پذیری و رابطه صفات گیاهی با عملکرد وش و کیفیت الیاف در لاین های پیشرفته پنبه (.Gossypium hirsutum L)

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مطالعه تنوع ژنتیکی و آگاهی از روابط ژنتیکی صفات در مراحل اصلاح گیاهان زراعی برای برنامه ریزی و پیش بینی پیشرفت ژنتیکی در برنامه های به نژادی اهمیت دارد. با این هدف، در این آزمایش صفات کمی و کیفی گیاهی در 40 ژنوتیپ پنبه شامل 31 لاین نوترکیب (F7) و نه رقم والدینی در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در چهار تکرار در سال های 1394 و 1395 در ایستگاه تحقیقات پنبه هاشم آباد گرگان مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تجزیه واریانس و مقادیر واریانس های فنوتیپی، ژنتیکی و محیطی، نشان دهنده تنوع در بین ژنوتیپ های پنبه بود. بر اساس نتایج تجزیه خوشه ای، ژنوتیپ های پنبه در سه گروه متمایز طبقه بندی شدند که این موضوع انتخاب و استفاده از آنها در برنامه ها و اهداف مختلف به نژادی را تسهیل می کند. ضرایب تنوع فنوتیپی در کلیه صفات بیشتر از ضرایب تنوع ژنوتیپی بود و صفات تعداد شاخه رویشی و زایشی و عملکرد وش، بیشترین ضریب تنوع فنوتیپی (PCV) و ژنوتیپی (GCV) را داشتند. بیشترین مقدار وارثت پذیری و پیشرفت ژنتیکی در صفات کیل الیاف (7/76 و 2/15 درصد)، تعداد غوزه (6/72 و 5/23 درصد)، وزن غوزه (9/67 و 7/19 درصد) و تعداد شاخه زایشی (8/56 و 3/79 درصد) برآورد شدند که همگی دارای همبستگی مثبت و معنی دار با عملکرد وش بودند. این صفات به عنوان اجزای تعیین کننده عملکرد شناسایی شده و با توجه به پاسخ مناسب آنها به انتخاب، می توان از آنها برای بهبود عملکرد وش و کیفیت الیاف در برنامه های به نژادی پنبه، بویژه در نسل های اولیه، استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
350 تا 364
لینک کوتاه:
magiran.com/p2246746 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!