معیارهای بهینه سازی مقررات محدودیت ها و استثنائات در نظام حقوق مالکیت ادبی و هنری

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
محدودیت ها و استثنایات وارد بر حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط یکی از موضوعات پرچالش و جذاب حقوق مالکیت فکری به شمار می آید و با هدف درک جایگاه منافع عمومی در نظام حقوقی وضع می شوند.

این محدودیت ها و استثنایات دارای اقسام مختلفی مانند استفاده کتابخانه ای، استفاده آموزشی، نقل و... هستند، اما در مقام اجرای آن ها، نیاز به معیاری جامع و مانع برای ایجاد موازنه میان جامعه و صاحب حق وجود دارد.

در این میان، معاهدات بین المللی و نظام های ملی تلاش می نمایند با معیارهای آزمون سه گام و استفاده منصفانه، قواعد و هنجارهای ضروری این موازنه را فراهم نمایند. عضویت قریب الوقوع ایران در سازمان تجارت جهانی و متعاقبا الحاق به موافقت نامه تریپس و همچنین کنوانسیون برن که زمینه های مساعد پیوستن به آن ایجاد گردیده و برگزاری شش دوره همایش های ملی حقوق مالکیت ادبی و هنری که انگیزه عضویت را فزون تر نموده و ضرورت دستیابی به نظام منسجم حقوق مالکیت فکری مطابق با سند چشم انداز بیست ساله و نقشه جامع علمی کشور از سوی دیگر موجب گشته بررسی معیار بهینه سازی محدودیت ها و استثنایات متناسب با نظام ملی به مسئله ای مهم تبدیل شود. مقاله حاضر براساس رویکرد تحلیلی توصیفی و روش کتابخانه ای و بعضا میدانی در پی واکاوی معیارهای مناسب برای استفاده بهینه از محدودیت ها و استثنایات است و سرانجام نتیجه گیری می نماید که رویکرد ترکیبی از معیارهای موجود مناسب خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
119 تا 148
لینک کوتاه:
magiran.com/p2249085 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!