بررسی مقایسه ای میزان پرداخت مستقیم از جیب بیماران برای هزینه های درمانی قبل از طرح تحول سلامت و بعد از آن در بیمارستان حضرت فاطمه (س) تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سنجش حمایت مالی با میزان پرداخت از جیب بابت دریافت خدمات سلامت مشخص می شود. هدف از مطالعه حاضر بررسی مقایسه ای میزان پرداخت مستقیم از جیب بیماران برای هزینه های درمانی قبل از طرح تحول سلامت و بعد از آن می-باشد.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر توصیفی - تحلیلی از نوع مقطعی می باشد که در دو مقطع زمانی قبل و بعد از طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان حضرت فاطمه (س) دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها چک لیست محقق ساخته بوده و روش تحلیل داده ها با استفاده از برنامه 22SPSS انجام شد و آزمون آماری ویلکاکسون جهت تحلیل داده ها به کار برده شد.

یافته ها

بعد از اجرای طرح تحول سلامت در بیماران تحت مطالعه در آیتم های هزینه های درمانی بیماران از جمله هزینه هتلینگ، آزمایشگاه و بیهوشی افزایش وجود داشت. همچنین بعد از اجرای طرح تحول سلامت در بیماران تحت مطالعه در آیتم های هزینه های درمانی بیماران از جمله هزینه تصویر برداری تشخیصی، دارو، توانبخشی، جراحی و هزینه های متفرقه کاهش وجود داشت. نتایج آزمون ویلکاکسون نشان داد که اختلاف میانگین هزینه ای قبل و بعد از طرح تحول سلامت برای ابعاد مربوط به دارو و آزمایشگاه از نظر آماری در سطح اطمینان 95 درصد معنادار بود (P-value>0/05).

نتیجه گیری

بر اساس برنامه طرح تحول نظام سلامت کشور نیز کلیه دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی بیماران بستری توسط بیمارستان تامین میگردد و بیماران بستری جهت تهیه این اقلام به خارج از بیمارستان هدایت نخواهند شد که این میتواند دلیل کاهش هزینه های درمانی در برنامه طرح تحول نظام سلامت باشد. در صورت پایداری منابع و تعهدی که دولت در خصوص کاهش هزینه های درمانی مردم بیان داشته اند بستر لازم نیز بایستی از وزارت بهداشت و صندوقهای بیمه ای و درمانی کشور به منظور بالا بردن سطح کیفیت ارایه مطلوب خدمات به سرعت فراهم شود و همواره سطح رضایتمندی همه شهروندان و همچنین کیفیت خدمات با شاخصه ای کمی بایستی مستمرا پایش گردد و زمینه های بالا بردن بهرهوری و کارآمدی و تعهد به حرفه پزشکی هر روز بهبود یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p2249316 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!