فهرست مطالب

جراحی ایران - سال بیست و هشتم شماره 3 (پاییز 1399)

نشریه جراحی ایران
سال بیست و هشتم شماره 3 (پاییز 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/09/30
  • تعداد عناوین: 10
|
  • سید علی جلالی * صفحات 1-11

    در ابتدای قرن گذشته که اصطلاح شکم حاد به جراحی وارد شد، منظور وضعیتی بود که شخص در اثر بیماری نیاز به عمل جراحی فوری داشته و هر گونه تعلل باعث افزایش مرگ و میر و یا به وجود آمدن عوارض خطرناک در بیمار شود. به تدریج با به وجود آمدن وسایل تشخیصی بهتر آزمایشگاهی و پاراکلینیکی در اکثر قریب به اتفاق اینگونه موارد، قبل از عمل جراحی علت دقیق بیماری قابل تشخیص شد و این نکته قدیمی که "باز کنیم و ببینیم، نه صبر کنیم تا ببینیم" در طول زمان کمرنگ شد. زیرا به کمک وسایل پاراکلینیک طرز تفکر جراحان هم تغییر کرد و شکم حاد طیف گسترده تری از بیماری ها را شامل گردید، اما اغلب اوقات علایم بالینی در شکم حاد مشابه یکدیگر و یافته های پاراکلینیکی نیز بهم شبیه بود.بحث اصلی این مقاله بیشتر در جهت مواردی است که فرد به علت بیماریی همراه علایم بالینی و آزمایشگاهیش؛ در اثر ضعف سیستم ایمنی تغییر کرده و لذا کار جراح را مشکل تر می کند و چون در این موارد خاص مانند چاقی مفرط، دیابت، بیماری های قلبی عروقی در نوزادان، کودکان، سالمندان، بیماران مبتلا به ایدز، بیماری های نقص ایمنی و سوء مصرف کنندگان نظیر سیگار و مشروبات الکلی، اپیوییدها و دیگر تغییر دهنده های خلقی عاطفی و رفتاری تشخیص دشوار بوده و احتیاج به توجه، دقت بیشتر و استفاده از پاراکلینیک و مشاوره سایر همکاران دارد.

    کلیدواژگان: درد شکمی، آپاندیسیت حاد، شکم حاد در موارد خاص، شکم حاد در کاهش ایمنی
  • محمد حسنی، علی اکبر بیگی بروجنی، اردلان سلیمانی، پیمان بخشایی*، ایرج فاضل صفحات 12-20
    زمینه و هدف

    بیماری مزمن وریدی اندام تحتانی، یکی از با اهمیت ترین اختلالات عروقی است. درمان اولیه این بیماری غیرجراحی است. درمان جراحی در مواردی که تکنیک های اندووسکولار شکست خورده است یا اقدام اندووسکولار امکان پذیر نیست، انتخاب بسیار خوبی است. گرافت هایی که در سیستم وریدی به کار می روند خیلی بیشتر دچار ترمبوز می شوندePTFE . بهترین انتخاب برای جایگزینی وریدهای بزرگ با گرافت مصنوعی است. هدف از این مطالعه تعیین نتایج میزان باز بودن گرافت در بای پس وریدی فمور ایلیاک با آلوگرافت وریدی بوده است.

    مواد و روش ها

    نوع مطالعه بررسی مورد بوده و در این مطالعه، بیماران مبتلا به نارسایی مزمن وریدی و زخم فعال(C6) در زمینه انسداد ورید ایلیاک و فمورال که کاندید جراحی بای پس وریدی شده اند در حالی که استفاده از ورید اتولوگ مقدور نبوده و به جای استفاده ازPTEF از ورید ایلیاک هاروست شده به عنوان گرافت استفاده گردیده است. پنج بیمار وارد مطالعه شده که از آلوگرافت وریدی ایلیاک هاروست شده از بیماران مرگ مغزی در بای پس وریدی استفاده شد و در محدوده یک سال از نظر باز بودن گرافت و بهبودی تورم و زخم و رضایتمندی بیماران بررسی شدند.

    یافته ها

    میزان باز بودن گرافت پس از یک سال دو مورد از پنج مورد بود (40%)، در حالیکه زخم در چهار مورد از بیماران پس از یک سال بهبودی کامل داشت (80%). دو بیمار بدون ادم و ادم خفیف بودند (40%) و سه مورد ادم متوسط داشتند. در بیمارانی که گرافت مسدود شده بود نیز رضایت نسبی وجود داشت. هر چند سه مورد از گرافت ها در ماه ششم مسدود بودند ولی زخم در این بیماران در دو مورد بهبودی کامل و یک مورد بهبودی قابل توجه داشت که بیانگر آن است که جهت بهبودی زخم باز بودن شش ماهه گرافت کافی است.

    نتیجه گیری

    بهبودی کامل و قابل توجه بیماران حتی در مواردی که پس از شش ماه تنگی موجود بوده است حاکی از این بود که جهت بهبودی زخم باز ماندن اولیه زخم در حد شش ماه کافی است. همچنین با توجه به بهبود زخم، ادم و رضایتمندی بیماران استفاده از این نوع آلوگرافت بخصوص در بیماران عفونی توصیه می شود .البته به علت نبود گروه شاهد توصیه می شود در صورت مهیا شدن تعداد کافی بیماران˓ مطالعه وسیع تری انجام شود.

    کلیدواژگان: باز بودن گرافت، بای پس وریدی فموروایلیاک، آلوگرافت
  • هوشنگ صابری *، رستگار رحمانی تنها، نازی درخشان راد، میر سعید یکانی نژاد، عبدالرضا شیخ رضایی صفحات 21-46
    زمینه و هدف

    شیوع ترومبوز وریدهای عمقی (DVT) و آمبولی ریه (PE) در بیمارانی که تحت عمل جراحی مغز و اعصاب قرار می گیرند تا حدود 25% گزارش شده است. مرگ و میر این عارضه بین 9% تا 50% ناشی از آمبولی ریه گزارش گردیده است. حتی با استفاده از ابزارهای فشار پنوماتیک، شیوع ترومبوز وریدهای عمقی تا حدود 32% در این بیماران گزارش شده، بنابراین درمان پیشگیری با استفاده از هپارین از اهمیت خاصی برخوردار است. کاربرد هپارین با وزن مولکولی پایین (LMWH)، شیوع ترومبوز وریدهای عمقی را به میزان 50-40% در بیماران جراحی مغز و اعصاب کاهش می دهد. جراح مغز و اعصاب بایستی توازنی ما بین ریسک ترومبوآمبولی وریدی (VTE) و افزایش ریسک خونریزی ناشی از درمان پروفیلاکتیک با هپارین برای ترومبوز وریدهای عمقی و آمبولی ریه برقرار کند. این مطالعه با هدف ارایه توصیه های بالینی در زمینه پیشگیری از ترومبوآمبولی وریدی در بیماران جراحی اعصاب طراحی شده است.

    مواد و روش ها

    در این پژوهش سعی می کنیم منابع در دسترس معتبر در مورد میزان شیوع و فاکتورهای خطر وقوع ترومبوآمبولی وریدی در بیماران جراحی اعصاب را بررسی کرده و توصیه ها و دستورالعمل های روزآمد جهت پیشگیری مکانیکی (کاربرد فشرده سازی پنوماتیک متناوب و جوراب کشی ضد آمبولی) و دارویی (کاربرد هپارین استاندارد یا شکسته نشده (UFH) با دوز کم یا هپارین با وزن مولکولی پایین) از ترومبوآمبولی وریدی را در این گروه از بیماران ارایه نماییم.

    یافته ها

    درصد موافقت اعضای پانل (شامل 6 عضو متخصص جراحی مغز و اعصاب) با امتیازات هر یک از عوامل خطر وقوع ترومبوآمبولی وریدی حین و پس از عمل جراحی کرانیال و ستون فقرات محاسبه گردید. عوامل خطری که موافقت بیش از 50% اعضای پانل را کسب کردند، انتخاب شده و عواملی که دارای درصد موافقت مساوی یا کمتر از 50% بودند، حذف گردیدند و در نهایت نتایج در فرم های ارزیابی و امتیازدهی عوامل خطر ترومبوآمبولی وریدی درج گردید. اندازه گیری میزان موافقت(ضریب کاپا) بین 6 نفر از ارزیابی کنندگان فاکتورهای خطر وقوع ترومبوآمبولی وریدی حین و پس از عمل جراحی کرانیال و ستون فقرات محاسبه گردید.

    نتیجه گیری

    در تمام بیماران جراحی مغز و اعصاب، پیشگیری مکانیکی باید در زمان بستری آغاز شود و تا 30 روز در صورت عدم تحرک یا تا زمانی که فرد تحرک پیدا کند و راه برود، ادامه یابد. همچنین پروفیلاکسی دارویی نیز باعث افزایش کارآیی پیشگیری مکانیکی شده و باید کاربرد آن در بیماران در معرض خطر بالا، برای ترومبوآمبولی وریدی در نظر گرفته شود.

    کلیدواژگان: ترومبوآمبولی وریدی، ترومبوز ورید عمقی، پیشگیری، راهنمای بالینی، جراحی مغز و اعصاب
  • منوچهر ابراهیمیان*، روزبه شدیدی اصیل، مهرنوش کیالاشکی، امیر زمانی، اسماعیل حاجی نصرالله صفحات 47-54
    زمینه و هدف

    تروما یکی از علل شایع مرگ و میر در سراسر دنیاست. یکی از مسایل کمتر پرداخته شده در مبحث تروما، اتساع حاد معده و عواقب آن پس از تروما می باشد. در این مطالعه به بررسی شیوع و همچنین بررسی ارتباط اتساع حاد معده با میزان کاهش سطح هشیاری در بیماران با ترومای انرژی زیاد پرداخته شده است.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه گذشته نگر توصیفی تعداد 177 بیمار ترومایی با انتقال انرژی زیاد (High Energy) که بعلت شدت تروما یا عارضه ناشی از آن در نهایت در بخش مراقبت های وی‍ژه بستری شدند وارد تحقیق شدند و از نظر دیلاتاسیون حاد معده در بدو ورود مورد بررسی قرار گرفتند و اطلاعات مربوط به آنها بصورت وجود یا عدم وجود اتساع حاد معده بر اساس سن و جنس و سطح هشیاری اولیه (GCS) مورد بررسی واقع شد و نتایج بر اساس نرم افزار آماریSPSS با استفاده از آزمون های پیرسون و اسپیرمن تحت آنالیز قرار گرفت.

    یافته ها

    از میان 177 بیمار که وارد مطالعه شدند، 157 نفر را مردان (7/88%) و سهم کوچکی را زنان (11/3%) تشکیل دادند. سن بیماران ترومایی در محدوده 3 ماه تا 88 سال بود. میانگین سنی بیماران مورد مطالعه 34/4 با انحراف معیار 6/19 سال محاسبه شد. از این میان تعداد 22 بیمار (12/4%) در نهایت فوت شدند. شیوع اتساع حاد معده در کل بیماران بر اساس معیار تعریف شده 62/1% با فاصله اطمینان 95 درصد در محدوده 54 تا 70 درصد محاسبه شد. همچنین داده ها بر اساس امتیاز کمای گلاسکو نیز مقایسه شدند. بیشترین میزان ارتباط بین بروز اتیاع حاد معده و کاهش سطح هشیاری در امتیازات 3 و 8 و 13 و 14 مشاهده شد.

    نتیجه گیری

    با توجه به مشاهدات و اطلاعات بررسی شده بروز اتساع حاد معده در بیماران ترومایی با انرژی زیاد، قابل توجه است و احتمال این عارضه با کاهش سطح هشیاری افزایش می یابد. به نظر می رسد سن و مرگ و میر ارتباط چندانی با بروز اتساع حاد معده ندارند. تعبیه لوله نازوگاستریک به ویژه در بیمارانی که امتیاز کومای گلاسکوی آنها کمتر یا مساوی 14 است، ضروری به نظر می رسد. حتی کاهش خفیف سطح هشیاری نیز با بروز بالای اتساع حاد معده همراه است. در رابطه با میزان حساسیت و اختصاصیت تشخیصی سی تی اسکن یا گرافی ساده اطلاعات چندانی در دسترس نیست که می تواند موضوع مطالعات بعدی باشد.

    کلیدواژگان: ترومای با انرژی زیاد، اتساع حاد معده، پنومونی آسپیراسیون، سطح هشیاری
  • علی اکبر جعفریان*، حمیدرضا علیزاده اطاقور، محدثه جعفریان، حمید اکریمی صطهباناتی، مهنوش مومنی، علیرضا جعفری، زهرا جعفریان صفحات 55-62
    زمینه و هدف

    ارزیابی میزان آلبومین و پروتئین سرم در پیشگیری از عوارض ناشی سوختگی حاد بسیار موثر است. هدف از این مطالعه بررسی میزان پروتئین توتال و آلبومین سرم در بیماران مبتلا به سوختگی حاد است.

    مواد و روش ها

    در یک مطالعه مقطعی با روش نمونه گیری ساده و در دسترس طی 12 ماه در سال های 1397 و 1396، در 130 بیمار با سن بالاتر از 15 سال و درجه سوختگی بین 10 تا 70 درصد مراجعه کننده به بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری سطح پروتئین توتال سرم پروتئین توتال، سطح آلبومین سرم، BUNسرم و نسبت آلبومین به کراتینین (ACR) اندازه گیری و با نرم افزار SPSS ویرایش 23 و بکارگیری آزمون تی تست میانگین و انحراف معیار (mean ± SD) برای متغیرهای کمی و آزمون کای اسکوار جهت متغیرهای کیفی طبقه ای بررسی های آماری انجام و سطح معنی دار اعداد حاصله کمتر یا بیشتر از 05/0 در نظر گرفته شد.

    یافته ها

    در بیماران دچار سوختگی حاد، میانگین سطح سرمی آلبومین (12/1 ± 36/3)، BUN (80/5 ± 44/24)، آلبومین به کراتینین (ACR) (14/0 ± 89/0 و 24/1 ± 36/3) ، میلی گرم بر دسی لیتر بود. همبستگی معنی دار منفی بین درصد سوختگی با موارد: سطح آلبومین سرم (ضریب همبستگی برابر 154/0-، و نیز توتال پروتئین سرم (ضریب همبستگی برابر 456/0-، (ACR) ضریب همبستگی برابر 192/0-، برقرار بود. اما همبستگی مثبت بین درصد سوختگی و BUN (ضریب همبستگی برابر 336/0+، 001/0+) بر قرار بود شیوع هیپوآلبومینمی و هیپوپروتئینمی در بیماران دچار سوختگی مورد مطالعه به ترتیب معادل 3/72% و 7/84% بود. برای تمام موارد فوق (002/0 =P) در نظر گرفته شد.

    نتیجه گیری

    هیپوآلبومینمی و هیپوپروتئینمی در بیماران دچار سوختگی مورد مطالعه قابل توجه بود و شدت این دو عارضه با درصد و وسعت سوختگی ارتباط مستقیم داشت.

    کلیدواژگان: سوختگی حاد، هیپوآلبومینمی، هیپوپروتئینمی
  • حسین اکبری*، سید ابوالحسن امامی، پیمان اکبری، لیلا ملایی، حسین باقری فرادنبه صفحات 63-72
    زمینه و هدف

    سنجش حمایت مالی با میزان پرداخت از جیب بابت دریافت خدمات سلامت مشخص می شود. هدف از مطالعه حاضر بررسی مقایسه ای میزان پرداخت مستقیم از جیب بیماران برای هزینه های درمانی قبل از طرح تحول سلامت و بعد از آن می-باشد.

    مواد و روش ها

    مطالعه حاضر توصیفی - تحلیلی از نوع مقطعی می باشد که در دو مقطع زمانی قبل و بعد از طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان حضرت فاطمه (س) دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها چک لیست محقق ساخته بوده و روش تحلیل داده ها با استفاده از برنامه 22SPSS انجام شد و آزمون آماری ویلکاکسون جهت تحلیل داده ها به کار برده شد.

    یافته ها

    بعد از اجرای طرح تحول سلامت در بیماران تحت مطالعه در آیتم های هزینه های درمانی بیماران از جمله هزینه هتلینگ، آزمایشگاه و بیهوشی افزایش وجود داشت. همچنین بعد از اجرای طرح تحول سلامت در بیماران تحت مطالعه در آیتم های هزینه های درمانی بیماران از جمله هزینه تصویر برداری تشخیصی، دارو، توانبخشی، جراحی و هزینه های متفرقه کاهش وجود داشت. نتایج آزمون ویلکاکسون نشان داد که اختلاف میانگین هزینه ای قبل و بعد از طرح تحول سلامت برای ابعاد مربوط به دارو و آزمایشگاه از نظر آماری در سطح اطمینان 95 درصد معنادار بود (P-value>0/05).

    نتیجه گیری

    بر اساس برنامه طرح تحول نظام سلامت کشور نیز کلیه دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی بیماران بستری توسط بیمارستان تامین میگردد و بیماران بستری جهت تهیه این اقلام به خارج از بیمارستان هدایت نخواهند شد که این میتواند دلیل کاهش هزینه های درمانی در برنامه طرح تحول نظام سلامت باشد. در صورت پایداری منابع و تعهدی که دولت در خصوص کاهش هزینه های درمانی مردم بیان داشته اند بستر لازم نیز بایستی از وزارت بهداشت و صندوقهای بیمه ای و درمانی کشور به منظور بالا بردن سطح کیفیت ارایه مطلوب خدمات به سرعت فراهم شود و همواره سطح رضایتمندی همه شهروندان و همچنین کیفیت خدمات با شاخصه ای کمی بایستی مستمرا پایش گردد و زمینه های بالا بردن بهرهوری و کارآمدی و تعهد به حرفه پزشکی هر روز بهبود یابد.

    کلیدواژگان: پرداخت از جیب، طرح تحول نظام سلامت، بیمارستان حضرت فاطمه
  • سیما فلاح ارض پیما، فائزه سازگارا*، الهه صفاری، ماندانا منصور قناعی، علی آقازاده صفحات 73-77

    زمانی که تخمک بارور در محلی خارج از حفره رحم لانه گزینی کند، حاملگی خارج رحم شکل می گیرد. حاملگی خارج رحم دو طرفه یکی از نادرترین انواع حاملگی خارج رحمی است و میزان بروز آن در زنانی که از روش های کمک باروری استفاده می کنند، بیشتر است و تشخیص زودرس آن جهت کاهش میزان مرگ ومیر مادران ضروری است. بیمار یک خانم 33 ساله با شرح حال حاملگی خارج رحمی متعدد که با درد شکم و فقدان قاعدگی بستری شد و حدود 28 روز قبل تحت تلقیح داخل رحمی (Intra Uterine Insemination) قرارگرفته بود. در سونوگرافی انجام شده دو توده مشکوک به حاملگی خارج رحمی دارای عروق محیطی در بررسی سونوگرافی رنگی در ضمایم رحمی دو طرف رویت شد. در عمل جراحی لاپاراسکوپیک برداشتن لوله های رحمی دو طرفه، حاملگی خارج رحمی دو طرفه بدون پارگی مشاهده شد و تشخیص با یافته های بافت شناسی تایید گردید. در زنانی که سابقه حاملگی خارج رحمی و نازایی و استفاده از روش های کمک باروری دارند، حتی در صورت گزارش حاملگی خارج رحمی یک طرفه، در نظر داشتن احتمال حاملگی خارج رحمی دو طرفه، خصوصا در سونوگرافی از طریق مهبل، می تواند در کاهش مرگ ومیر مادران کمک کننده باشد.

    کلیدواژگان: حاملگی خارج رحمی، برداشتن لوله های رحمی، درد شکم، توده لگنی، سونوگرافی مهبلی
  • مصطفی جابرانصاری * صفحات 78-90

    در آغاز سده نوزدهم، وضعیت اجتماعی - اقتصادی و سیاسی بریتانیا در حال افول بود. بعد از 13 ماه صلح با فرانسه در نهایت جنگ آغاز شد (1802 تا 1803 میلادی). دریا سالار هواشیو نلسون (1805 - 1758 میلادی) در دماغه ترافالگار (Trafalgar)]دماغه ترافالگار (Cape Trafalgar) جنوب غربی اسپانیا در سواحل اقیانوس اطلس در شمال غربی تنگه جبل الطارق[به پیروزی چشمگیری بر ناوگان دریایی فرانسه دست یافت. بریتانیای کبیر و متحدانش از جمله پروس و روسیه تا قریب به یک دهه بعد نتوانستند فرانسه را در خشکی شکست دهند. بالاخره ناپلیون تبعید گردید ولی نزدیک به یک سال بعد گریخته و مجددا جنگ آغاز گردید. نیروهای ایتلانی تحت فرماندهی دوک ولینگتون (1852 - 1769 میلادی) آتی در واترلو ناپلیون را شکست دادند.

  • اصغر صادق آبادی *، سید خطیب الاسلام صدر نژاد، ناهید حسن زاده نعمتی، آزاده آصف نژاد، نجمه نجم الدین، مسعود قاسمی صفحات 91-105

    بیماری های قلبی - عروقی علت غالب مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و یا با استرس بالا است. بیماری عروق کرونری در بین بیماری های قلبی - عروقی شایع تر و خطرناک تر است. ابداع استنت ها با هدف درمان بیماری عروق کرونری یک اختراع بسیار موثر بود که به راحتی از طریق پوست وارد و در عروق کرونری به عنوان داربست کار گذاشته می شوند. استنت های کرونری شامل درمانی ترکیبی است به این صورت که از یک داربست فلزی به همراه دارو تراپی پیشرفته استفاده می شود. این استنت ها با نام استنت های رها کننده دارو شناخته می شوند. به کار گیری یک استنت محدودیت های آنژیوپلاستی با بالن را رفع می کند ولی به عنوان یک محرک حاد برای تشکیل ترومبوز و پیشرفت تکثیر بیش از اندازه نیواینتیما نیز عمل می کند. اولین نسل از استنت های رها کننده دارو به طور موثر ری - استنوسیز درونی استنت را کاهش داد اما به طور چشمگیری بهبود را به تاخیر انداخت. از طرفی این استنت ها مستعد ترمبوز دیر هنگام هستند. این موضوع منجر به عوارض واضح کلینیکی در طولانی مدت می شوند لذا با وجود پیشرفت-های حاصل شده، استنت های کرونری هنوز ناسازگار با عروق باقی مانده اند. این مطالعه مروری است بر توسعه استنت های کرونری و راه های بهینه سازی که هدف آن تخفیف عوارض اصلی کلینیکی ترمبوز و ری - استنوسیز است. همچنین آخرین پیشرفت ها در زمینه طراحی ایمپلنت های کرونری که به خوبی زیست سازگار باشند، ارایه شده است.

    کلیدواژگان: بیماری عروق کرونری، زیست سازگاری، ری- استنوسیز، استنت، ترومبوز
  • ترجمه: سید عباس میرمالک صفحات 106-109

    مدیریت در مراکز درمانی و آموزش پزشکی نیاز به فراگیری در حیطه های آماده سازی، زمان بندی، داشتن تخصص و توانایی برنامه-ریزی، تشریح وظایف و برقراری ارتباطات دارد.
    انتظار می رود که جراحان دانشگاهی با کسب فراگیری های فوق، توانایی مدیریت مراکز درمانی و آموزش پزشکی را داشته باشند.

|
  • Jalali S. A* Pages 1-11

    The term acute abdomen became popular in the beginning of the last century, and it meant that the surgeon is faced with an abdominal event or surgical abdomen that needs emergent surgery, and morbidity and mortality dramatically increased if surgery postponed. During the years better paraclinical and laboratory modalities became routine, and the surgeons were able to diagnose the event exactly and act accordingly in most usual cases; so the old saying “open and see, rather than wait and see” became less reliable. Since acute abdominal conditions has more or less the same clinical and Paraclinical Signs and Sympatoms; the present article is meant mostly to deal with special cases in patients with comorbidities, because due to their compromised immune response, the clinical and laboratory findings has not changed pathological. These special conditions includes children, elderlies, morbid obese, diabetics, renal failure, postoperative cardiac patients and comorbidities as well as heavy smokers, alcohol and substance abusers; and last but not least patient with severe immune deficiency like HIV and the like; which needs special attention and frequent clinical and paraclinical evaluation for proper decision making.

    Keywords: Acute Abdomen, Surgical Abdomen, Abdominal Pain, Abdominal Events in Immunocompronised
  • Hasani M, Beigi Brogeni A, Soleymani A, Bakhshaei P*, Fazel I Pages 12-20
    Introduction & Objective

    Chronic venous disease of lower limb is one of the most common diseases. The primary treatment for chronic venous disease is non-surgical. Surgical treatment used in cases where endovascular techniques fail, or endovascular option is not possible. The grafts used in the venous system are much more likely to develop thrombosis. ePTFE is the best choice for replacing large veins with prosthetic grafts. In this study patients with chronic venous insufficiency and active ulcer (C6) in the field of iliac and femoral vein occlusion that were candidate for venous bypass and in these patients, the use of autologous vein was not possible and instead of using of ePTFE, The harvested iliac vein was used as a conduit.

    Materials & Methods

    This is a case study in which patients with chronic venous insufficiency and active wound (C6) in the field of iliac and femoral vein occlusion who are candidates for venous bypass surgery while the use of autologous vein was not possible and Instead of using PTEF, the iliac vein is used as a conduit. Five patients were enrolled in intravenous bypass with allograft of brain-dead patients and were evaluated for graft patency, wound healing, limb edema and patient satisfaction within one year.

    Results

    The patency rate graft after one year was two out of five cases (40%), while the wound in four patients after one year had complete healing (80%). Two patients had no edema and mild edema (40%) and three had moderate edema. There was also relative satisfaction in patients with thrombosed grafts. Although three of the grafts were thrombosed in the sixth month, the wound in these patients was completely healed in two cases and one was significantly healed, indicating that a six-month graft patency was sufficient to heal the wound.

    Conclusions

    Complete and significant recovery of patients, even in cases that were present after six months of stenosis, indicated that the initial opening of the wound for six months is sufficient for wound healing. Also, due to wound healing, edema and patient satisfaction, the use of this type of allograft is recommended, especially in infectious patients. However, due to the lack of a control group, it is recommended that a larger study be performed if a sufficient number of patients are available.

    Keywords: Graft Patency, Femoroiliac Venus Bypass, Allograft
  • Saberi H*, Rahmani Tanha R, Derakhshanrad N, Yekaninejad M. S, Sheikhrezaei A. R Pages 21-46
    Introduction & Objective

    The prevalence of deep vein thrombosis (DVT) and pulmonary embolism (PE) in patients undergoing neurosurgery is reported to be up to 25%. Mortality from this complication has been reported between 9% and 50% due to PE. Even with the use of pneumatic pressure devices, the prevalence of DVT is reported to be up to about 32% in these patients, so prophylactic treatment with heparin is of particular importance. Application of low molecular weight heparin (LMWH) reduces the prevalence of DVT by 40-50% in neurosurgery patients. Our neurosurgeon must strike a balance between the risk of venous thromboembolism (VTE) and the increased risk of bleeding from heparin prophylaxis for DVT and pulmonary embolism. The aim of this study was to provide clinical recommendation for prevention of VTE in neurosurgical cases.

    Materials & Methods

    Here we try to review the available scientific sources on the prevalence and risk factors for VTE in neurosurgery patients and up-to-date recommendations and guidelines for mechanical (Intermittent pneumatic compresion and anti-embolic stocking) and pharmacological  (low-dose unfractionated heparin or LMWH) prophylaxis of VTE in patients with neurosurgery.

    Results

    Strength of panel opinion (including 6 neurosurgeons) assessed by the weights of each risk factor for thromboembolism during and after cranial and spinal surgery was calculated. The risk factors with less than 50% of the panel opinion were excluded. At last the results were inserted within evaluation forms for each risk factor. Measuring level of agreement (kappa coefficient) between 6 persons of expert panel for evaluating risk factors during and after cranial and spine surgery was calculated.

    Conclusions

    In all neurosurgery patients, mechanical prophylaxis should begin at the time of admission and continue for up to 30 days if immobilized, or until the person is mobilized. Drug prophylaxis also increases the effectiveness of mechanical prevention and should be considered in patients at high risk for VTE.

    Keywords: Venous Thromboembolism, Deep vein Thrombosis, Prevention, Guideline, Neurosurgery
  • Ebrahimian M*, Shadidi Asil R, Kialashaki M, Zamani A, Hajinasrollah E. Pages 47-54
    Introduction & Objective

    Trauma is one of the most common causes of death in the world. Acute gastric dilation (AGD) and its associated complications in trauma patients have been relatively less studied. The aim of this retrospective study was to find out more about the prevalence of AGD in high-energy trauma patients and its potential relationship with loss of consciousness.

    Materials & Methods

    177 high-energy trauma patients, who were eventually managed in ICU, were selected and AGD was evaluated in these cases. Age, gender, consciousness level using Glasgow coma scale (GCS), and AGD presence were analyzed to test the hypotheses.

    Results

    The studied sample included 157 (88.7%) male and 20 (11.3 %) female patients making a total of 177 out of which 22 expired in the hospital. Age range was between 3 month to 88 years(Mean = 34.4). Prevalence of AGD was 62.1% and a moderate negative relationship was found between GCS and acute gastric dilation (n = 153, P = 0.000).

    Conclusions

    Results of the analyses show that there is a negative relationship between AGD and GCS meaning that patients with lower GCS experience a higher risk of AGD. The highest incidence rate of AGD was found in patients with a GCS score of 13 and 14 and it was only observed in 17 out of 51 patients with a GCS of 15. Thus we concluded that a mild decrease in GCS can potentially lead to AGD. Furthermore, there was a mild negative relationship between age and AGD meaning that older patients have a higher chance of developing AGD.

    Keywords: High-energy Trauma, Acute Gastric Dilation, Aspiration Pneumonia, GCS
  • Jafarian A. A*, Alizadeh Otaghor H. R, Jafarian M<Karimi Estahbanati H, Momeni M, Jafari A. R, Jafarian Z Pages 55-62
    Introduction & Objective

    Evaluation of losing albumin and total protein in acute burning patient’s plasma important on prognosis on burning side effects. The aim of this study is the detection of total protein and albumin in acute burn patient&#039;s serum.

    Materials & Methods

    In one cross-sectional study during12 month on 1396-1397 with simple method, 130 patients with age greater than 15 years old and the burning surface of 10-70% in Motahharie burning hospital was evaluated to serum total protein, albumin, BUN, and level of albumin to creatinine, data analysis was done with SPSS and soft ware version, 23 and for quantified subjects t-test with means and standard deviation and for quantified subjects chi-square-test with variation ± 0.05.

    Results

    Mean level of serum&#039;s albumin, total protein, BUN, albumin to creatinine (ACR) in acute burning patients was respectively: 3.36±1.12, 5.14±0.46, 24.44±5.80, 0.89±0.14, 3.36±1.24 mg/dl. Inverse correlation to the percent of burn with serum albumin level (correlation coefficient equal -0.154) and total protein of serum (correlation coefficient equal -0.546, with) and ACR (correlation coefficient is -0.192. In addition, a direct Correlation coefficient on the percent of burn and BUN were seen 0.336 mg/dl .For allabove, P = 0.002.

    Conclusions

    Hypoalbuminemia and Hypoproteinemia in acute burning patients is noticeable and direct relation with severity and surface of burning and two this injury were seen.

    Keywords: Acute Burning, Hypoalbuminemia, Hypoproteinemia
  • Akbari H*, Emami S. A, Akbari P, Malaie L, Bagheri Faradanbe H Pages 63-72
    Introduction & Objective

    Measuring financial support is determined by the amount of out of pocket payment for receiving health services. The aim of this study was to compare the amount of patients out of pocket payment for medical expenses before and after its health reform plan.

    Materials & Methods

    This study is cross-sectional that was done in two time periods before and after the healthcare reform plan in Hazrat Fatima hospital affiliated to University of Medical Sciences, Iran. The data collection tool was a researcher-made checklist and data analysis was done using the spss program.

    Results

    After implementation of the health reform plan in patients under study, there was an increase in the cost of treatment items for patients, including hoteling costs, labs and anesthesia. Also, after implementation of the health reform plan in patients under study, there was a decrease in the cost of treatment items for patients, including the cost of diagnostic imaging, medicine, rehabilitation, surgery and other expenses.

    Conclusions

    Based on the plan for the development of the health system of the country, all drugs, equipment and consumables of medical patients will be provided by the hospital. Hospitalized patients will not be guided to these items outside of the hospital, which can be attributed to the reduction of treatment costs in the plan of development Health system. In the event of sustained resources and commitment by the government to reduce the health costs of the population, the necessary ground should also be provided by the Ministry of Health and the country&#039;s insurance and health insurance funds in order to improve the quality of the desirable service delivery. And the level of satisfaction of all citizens, as well as the quality of services with quantitative indicators, should be constantly monitored and the conditions for increasing the efficiency and efficiency and commitment to the medical profession should be improved every day.

    Keywords: Out of Pocket Payment, Health System Development Plan, Hazrat Fatima Hospital
  • Fallaharzpeyma S, Sazgara F*, Saffari E, Mansour Ghanaie M, Aghazade A Pages 73-77

    When a fertilized ovum implants outside of the uterine cavity is known as ectopic pregnancy. Bilateral Tubal Ectopic Pregnancy is one of the most uncommon types of ectopic pregnancies and its incident is higher in women using reproductive techniques and early detection of that is extremely important because of associated morbidity and mortality. A 33 years woman with previous history of ectopic pregnancies was admitted due to amenorrhea and abdominal pain. She had undergone IUI 28 days before admission. In Transvaginal ultrasound we found heterogeneous masses in both adnexa, suspicious for bilateral ectopic pregnancies. Color Doppler ultrasound exam showed peripheral vascularity in both masses. Surgical findings following laparoscopic bilateral salpingectomy were two non ruptured ectopic pregnancy masses in ampullary parts of both fallopian tubes. Histopathological findings confirmed the diagnosis of bilateral ectopic pregnancies. In women with history of previous ectopic pregnancy and infertility, even if unilateral ectopic pregnancy is considered, checking contralateral adnexa carefully by TVS to exclude bilateral ectopic pregnancy is essential and could prevent physicians from facing urgent challenges and decrease the risk of maternal morbidity and mortality.

    Keywords: Ectopic Pregnancy, Infertility, Abdominal Pain, Pelvic Mass, Trans Vaginal Ultrasound
  • Sadeghabadi A*, Sadrnezhaad S. K, Hassanzadeh Nemati N, Asefnejhad A, Najmoddin N, Ghasemi M Pages 91-105

    Heart-Artery disease are major cause of deaths in industrialized and high-stress countries. Coronary artery atherosclerosis to be the most common cause of morbidity and mortality. Stent invention for CAD treatment was very effective that easily Percutaneous coronary interventions (PCI), including percutaneous transluminal coronary artery angioplasty (PTCA) and coronary artery stenting (CAS). Coronary stent included metallic scaffold with advance drug therapy. This stents known drug eluting stents (DES). Use of DES remove of limitation of ballon angioplasty but Frist generation of drug eluting stents decrease of in-stent restenosis effectively but delay significantly recovery. In the other hand this stents susceptibility of late thrombosis. This problem led to clear long term clinical complications Therefore, despite obtained improvements, coronary stents still remained no biocompatible with artery. This review about coronary stent improvement and modification methods that decrease of thrombosis and restenosis. Also the latest progress about coronary implants design that have good biocompatible was offering.

    Keywords: Coronary Artery Disease, Biocompatibility, Restenosis, Stent, Thrombosis