تاثیر یک جلسه فعالیت تناوبی شدید بر برخی عوامل ایمنی و التهابی در مردان ورزشکار و خطرابتلا به ویروس کرونا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

فعالیت ورزشی شدید از عوامل موثر در تغییرات ایمنی و التهابی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر یک جلسه فعالیت تناوبی شدید بر سطوح سرمی پروتئین واکنشی سی، لوکوسیت ، نوتروفیل، لنفوسیت و مونوسیت ها در ورزشکاران حرفه ای بود تا تصمیم گیری برای انجام آن در دوران شیوع ویروس کرونا را میسر سازد.

روش بررسی

در این مطالعه علی مقایسه ای 32 مرد ورزشکار (میانگین سنی4/7±26/9 سال، قد 5±177سانتیمتر، وزن4/ 6± 80/7 کیلو گرم) به عنوان آزمودنی انتخاب شدند. جلسه فعالیت شامل 400 متر دویدن روی نوارگردان، حرکت لیفت مرده سه گانه، تعداد 30 حرکت بارفیکس، تاب دادن کتل بل 30 کیلوگرمی و پرتاب 20 توپ شنی بود. از آزمایش سی بی سی و اتوآنالایزر بیوشیمی برای اندازه گیری لوکوسیت ها ، اسید لاکتیک و سی آر پی استفاده شد. هم چنین از آزمون های تحلیل واریانس با اندازه گیری تکراری، فردمن و آزمون های تعقیبی بونفرونی و ویلکاکسون برای بررسی تغییرات شاخص ها در سه موقعیت قبل فعالیت، بعد فعالیت و بعد اصلاح نتایج با در نظر گرفتن تغییرات حجم پلاسما از طریق نرم افزارversion 16  SPSS استفاده شد.

نتایج

نتایج افزایش معنی داری را به ترتیب در شاخص های اسید لاکتیک (0/001>P)، پروتئین واکنشی سی (0/006=P)، لوکوسیت ها (0/001>P)، لنفوسیت ها (0/001=P) و افزایش غیر معنی داری را در مونوسیت ها (0/705=P) و کاهش معنی داری را در نوتروفیل ها (0/005=P) و حجم پلاسما (0/001>P)، نشان داد. هم چنین اصلاح شاخص ها با در نظر گرفتن تغییرات حجم پلاسما، معنی داری برخی نتایج را از میان برد.

نتیجه گیری

یک جلسه فعالیت تناوبی شدید باعث اختلال در پاسخ های ایمنی و التهابی در ورزشکاران می شود. لذا توصیه می شود تا پایان شیوع ویروس کرونا از انجام فعالیت های ورزشی شدید خودداری شود و یا در صورت انجام مدت زمان کافی برای برگشت به حالت اولیه در نظر گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
3326 تا 3337
لینک کوتاه:
magiran.com/p2249384 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!