تاثیر آموزش ارزیابی اختلال بلع در بیماران مبتلا به حوادث عروقی مغز بر آگاهی و عملکرد پرستاران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اختلال بلع پس از حوادث عروقی مغزی می تواند منجر عوارض متعدد همچون پنومونی و نیز مرگ و میر بیماران شود. ارزیابی این اختلال در این بیماران توسط پرستاران اهمیت زیادی داشته و نیاز است که پرستاران در این زمینه آگاهی و عملکرد کافی داشته باشند. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش ارزیابی  بلع در بیماران مبتلا به حوادث عروقی مغز بر آگاهی و عملکرد پرستاران انجام گرفت.

روش کار

 این مطالعه از نوع مداخله ای قبل و بعد است که در آن 80 پرستار بخش های اعصاب و اورژانس به طور تصادفی در دو گروه کنترل (40 نفر) و مداخله (40 نفر) قرار گرفتند. مداخله این مطالعه برنامه آموزشی ارزیابی ابلع در بیماران مبتلا به حوادث عروقی مغزی بود. داده ها با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک، پرسشنامه آگاهی پژوهشگر ساخته و چک لیست ارزیابی عملکرد جمع آوری گردید؛ و با استفاده از روش های آماری توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

یافته ها نشان داد که میانگین آگاهی (075/0=P)  و عملکرد پرستاران (652/0P=) از ارزیابی بلع در بیماران مبتلا به حوادث عروقی در گروه مداخله و کنترل قبل از مداخله تفاوت آماری معناداری نداشت. بعد از اجرای مداخله  بین دو گروه کنترل و مداخله از نظر میانگین آگاهی پرستاران اختلاف آماری معنی داری وجود داشت (001/0> P). بطوریکه میانگین آگاهی پرستاران در  گروه کنترل 25/2±63/7  و در گروه مداخله47/1±65/10 بود. همچنین عملکرد پرستاران در ارزیابی اختلال بلع در گروه کنترل 03/2±63/3 و در گروه مداخله 84/1±85/7 بود که از نظر آماری این اختلاف معنی دار بود(001/0> P).

نتیجه گیری

آموزش بر آگاهی و عملکرد پرستاران در ارزیابی اختلال بلع در بیماران مبتلا به حوادث عروقی مغز تاثیر دارد. اجرای برنامه آموزشی برای پرستاران مراقبت کننده از این بیماران می تواند در پیشگیری از پنومونی و افزایش ایمنی بیماران کمک کننده باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2249538 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!