بررسی رضایت شغلی و عوامل مرتبط با آن در پرستاران شاغل در اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

رضایت شغلی و عوامل مرتبط با آن در پرستاران اورژانس بسیار مهم بوده و تاثیر بسزایی در کارکرد آنها دارد.  لذا این مطالعه با هدف بررسی رضایت شغلی و عوامل مرتبط در پرستاران بخش اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی انجام شد.

روش کار

این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی می باشد که با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده در سال 1397 برروی 170 نفر از پرستاران شاغل در بخشهای اورژانس پیش بیمارستانی و اورژانش بیمارستانی صورت گرفت. جمع آوری داده ها توسط دو ابزار شامل پرسشنامه مشخصات فردی  و پرسشنامه  استاندارد رضایت شغلی ویسوکی و کروم طی مدت 3ماه انجام شد. در تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی شامل فراوانی و میانگین و همچنین آمار استنباطی شامل آزمون های کای دو و  ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد و برای بررسی رابطه متغیر ها سطح معنی داری (05/0) در نظر گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS ویرایش 22 استفاده شد.  

یافته ها

پس از تجزیه و تحلیل مشخص شد که 64 نفر (65/37 درصد) از پرستاران شرکت کننده در این مطالعه مرد و 106 نفر (35/62درصد)  زن  بودند و سن اکثر آنها (2/31درصد) بین 35تا40 سال، بیشترین فراوانی (2/58درصد) مدرک تحصیلی کارشناسی و بیشترین سابقه (4/42درصد) خدمتی بین 5تا10سال بود. یافته های مطالعه نشان داد که (6/0 درصد) از پرستاران به طور کامل ناراضی بودند و (7/84 درصد)رضایت در حد متوسط داشتند و (7/14 درصد) رضایت شغلی بالا داشتند. آنالیز رگرسیون خطی نشان داد که فاکتورهای که بیشترین تاثیر را در رضایت شغلی داشتند به ترتیب عبارت از ماهیت کار (8/88 درصد)، سرپرستی (8/71درصد)، حقوق (8/69درصد)، برخورد با همکار (67 درصد) ، شرایط محیط کار (2/62 درصد) و ترفیعات (2/60 درصد) بودند.

نتیجه گیری

  با توجه به اینکه در این مطالعه رضایت شغلی اکثریت پرستاران اورژانس در سطح متوسط بود تا رسیدن به سطح خوب و عالی هنوز فاصله وجود دارد لذا به مسیولین و دست اندرکاران توصیه می شود با ایجاد جو مناسب در محیط کار، رفع نواقص مدیریتی و همچنین تلاش برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی کارکنان شاغل در اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی سبب افزایش رضایت شغلی آنان شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p2249540 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!