تاثیر آموزش گروهی درمان شناختی - رفتاری بر بحران هویت و احتمال بارداری زنان نابارور متقاضی IVF

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 مشکل ناباروری به عنوان حادثه ای استرس زا با مشکلات روانشناختی متعددی همراه است. هدف پژوهش تعیین تاثیر گروه درمانی شناختی - رفتاری بر بحران هویت و  احتمال بارداری  زنان نابارور متقاضی IVF بود.

روش

روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترلو جامعه آماری کلیه زنان نابارور متقاضی IVF  شهر قاین را در سال1398 تشکیل می دهند که از بین آنها زنانی که احساس هویت ضعیف دارند با استفاده از نمونه گیری هدفمندانتخاب شده و با جایگزین تصادفی در دو گروه 17 نفری به عنوان گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. درمان شناختی رفتاری گروهی در 10 جلسه 90 دقیقه ای به گروه آزمایش ارایه شد. اطلاعات درباره متغیرهای پژوهش به کمک پرسشنامه بحران هویت در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون از گروه آزمایش و کنترل کسب شد. داده های تحقیق با استفاده از آزمون های میانگین و انحراف استاندارد، تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

نتایج نشان می دهدمیانگین بحران هویت درپس آزمون گروه آزمایش  (59/96)نسبت به پیش آزمون (138)آنها کاهش داشته است ولی بین میانگین پیش آزمون (35/144)وپس آزمون (8/138) گروه کنترل تفاوت چندانی وجودنداردکه نشان ازتاثیر آموزش گروهی درمان شناختی - رفتاری  بر بحران هویت در زنان نابارور متقاضی IVF دارد. همچنین تفاوت بین دو  گروه در متغیر بی هدفی(f=11/01) ، پوچی(f=18/97) ،ناامیدی(f=14/56) ،عدم اعتمادبه نفس(f=22/68) ،بی ارزشی(f=9/20) ،نارضایتی از زندگی(f=12/55) ،اضطراب(f=7/21) ،غمگینی(f=7/10) ،پرخاشگری (f=13/15) و عصبانیت(f=9/63) در سطح p<0/05 معنی دار است. پس می توان نتیجه گرفت  که بین نمرات بحران هویت و مولفه های آن در گروه آزمایش  و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان میدهد چون 05/0p< است در نتیجه بین احتمال بارداری زنان نابارور متقاضی IVF در گروه آزمایش و کنترل  تفاوت معناداری وجود دارد.

نتیجه گیری

نتیجه می گیریم که درمان شناختی رفتاری بر بحران هویت و مولفه های آن در زنان نابارور متقاضی IVF تاثیر دارد.درمان شناختی رفتاری، با اصلاح باورهای منفی و جایگزینی آن ها با افکار مثبت و منطقی، منجر به کاهش بحران هویت  و مولفه های آن در زنان نابارور متقاضی IVF می شود.همچنین آموزش گروهی درمان شناختی - رفتاری  بر احتمال بارداری زنان نابارور متقاضی IVF تاثیر معنی دار دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2249541 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!