گزارش یک مورد مرده زایی در سه ماهه دوم در یک زن باردار آلوده به کروناویروس جدید (SARS-CoV-2)

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

عفونت های مادری مهم ترین عوامل تهدید کننده سلامت جنین در انسان هستند که اکثریت آنها به وسیله عوامل ویروسی ایجاد می شوند. ویروس ها از جمله مسری ترین عوامل عفونی بوده که می توانند موجب بسیاری از عوارض پیچیده و برگشت ناپذیر از جمله؛ اختلال رشد، کلسیفیکاسیون داخل جمجمه ای، میکروسفالی و مرگ جنین شوند. هدف از این مطالعه گزارش یک مورد مرده زایی در سه ماهه دوم در یک زن باردار آلوده به کروناویروس جدید(SARS-CoV-2) بود.

معرفی بیمار:

 خانمی 23 ساله با حاملگی اول و سن بارداری 23 هفته بر اساس اولین روز آخرین قاعدگی وی، با داشتن علایم تب و شکایت از درد در ناحیه شکم و پهلو ها همراه با معرفی نامه پذیرش متخصص زنان و زایمان جهت انجام تست عفونت ادراری (UTI) و بررسی احتمال عفونت کلیوی به بخش زنان بیمارستان ولی عصر (عج الله) کازرون مراجعه می کند. سونوگرافی انجام شده در ساعتی پس از بستری شدن مادر، سلامت جنین را اعلام داشت، اما صبح روز بعد طی معاینه، علایم تنگی نفس شدید در مادر مشاهده گردید و ضربان قلب جنین شنیده نشد. طی یک اقدام فوری ریه مادر اسکن گردید و آلودگی وی به کروناویروس جدید (SARS-CoV-2) تایید شد. کروناویروس جدید (SARS-CoV-2)ممکن است پاسخ های ایمنی را در رابطه مادر و جنین تغییر دهد و خطرات احتمالی ناشی از طوفان سیتوکین در پی عفونت مادر، جنین را به خطر اندازد.

نتیجه گیری: 

به دنبال تغییرات سازگاری فیزیولوژیکی دوران بارداری، مشکلات تنفسی در زنان باردار افزایش می یابد، لذا با توجه به وضعیت فعلی همه گیری کروناویروس جدید، لازم است از زنان باردار مراقبت های بیشتری به عمل آید.

زبان:
فارسی
صفحات:
958 تا 963
لینک کوتاه:
magiran.com/p2249881 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!