بررسی تنوع رژیم غذایی در بیماران مبتلا به سلیاک در آذربایجان شرقی: مطالعه ی مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

با توجه به محدودیت های بالای رژیم فاقد گلوتن، به نظر می رسد تنوع رژیم بیماران مبتلا به سلیاک تحت تاثیر قرار می گیرد؛ لذا جهت ارایه ی توصیه های رژیمی اختصاصی به این بیماران نیاز است مطالعه ای در زمینه ی بررسی تنوع رژیم این بیماران انجام گیرد. بنابراین هدف از مطالعه ی حاضر، بررسی نمره ی تنوع رژیمی در بیماران بزرگسال مبتلا به سلیاک می باشد.

مواد و روش ها

در این مطالعه ی مقطعی، 130 بیمار بزرگسال مبتلا به سلیاک به صورت تصادفی از لیست بیماران ثبت شده در مرکز ثبت بیماران سلیاک استان آذربایجان شرقی انتخاب شدند. از پرسش نامه ی تکرر غذایی 80 موردی برای تعیین مصرف مواد غذایی استفاده شد. جهت تعیین نمره ی تنوع رژیم، مواد غذایی به 5 گروه اصلی و 23 زیر گروه تقسیم شده و اگر فردی حداقل نصف سروینگ توصیه شده از آن گروه یا زیرگروه را مصرف نماید، به عنوان مصرف کننده در نظر گرفته می شود. نمره ی کل بین 0 تا 10 و نمره ی هر زیر گروه بین 0 تا 2 است. مقادیر بالاتر نمره ی تنوع رژیمی نشان دهنده ی تنوع بیشتر بوده و نمره ی تنوع رژیمی <3 نشان دهنده ی تنوع کم، 3-5 تنوع متوسط و بیشتر از 6 تنوع بالای رژیم بود. جهت آنالیز آماری از نرم افزار SPSS استفاده شد و برای مقایسه ی نمره ی تنوع رژیمی در 2 گروه بیماران پای بند به رژیم و غیرپای بند به رژیم از آزمون کوواریانس با تعدیل بر عوامل مخدوش کننده شامل سن، جنس، نمایه ی توده ی بدنی، دریافت انرژی، مدت زمان بیماری و دریافت رژیم فاقد گلوتن استفاده شد.

یافته ها

میانگین سنی بیماران 61/8±74/36 سال بود. میانگین نمره ی کل تنوع رژیمی 36/1±97/3 بود. بیشترین نمره ی تنوع رژیمی مربوط به گروه میوه ها (68/0±42/1) و کمترین نمره ی تنوع رژیمی مربوط به گروه گوشت (46/0±40/0) بود. نتایج آزمون کواریانس نشان داد که تفاوت معنی داری بین 2 گروه پای بند و غیرپای بند به رژیم فاقد گلوتن از نظر نمره ی شاخص کل تنوع رژیم و زیرگروه های تشکیل دهنده ی آن وجود نداشت (P>0.05). نمره ی کل تنوع رژیمی در 5/22 درصد بیماران زیر 3، در 3/73 درصد از بیماران بین 3 تا 5 و در 16/4 درصد بیماران 6 و بالاتر از آن بود.

نتیجه گیری

براساس نتایج مطالعه ی حاضر، بیماران مبتلا به سلیاک از نظر شاخص تنوع مصرف انواع مختلف گروه های غذایی نمره ی پایینی داشتند؛ لذا از نظر عملی باید آموزش های لازم برای بیماران مبتلا به سلیاک از نظر استفاده از جایگزین های بدون گلوتن جهت افزایش تنوع رژیمی ارایه گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2249901 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!