تحولات موضوعی در پژوهش های بیست ساله علوم کتابداری و اطلاع رسانی: یک مطالعه هم رخدادی واژگان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

تحولات موضوعی رشته‌های علمی و دانشگاهی را می‌توان با ترسیم نقشه‌های علمی آن روشن کردو به شناسایی موضوعات نوظهور یا توسعه یافته رشته‌های علمی، زیرموضوع‌ها و میزان ارتباط موضوعات مختلف یک رشته پرداخت. هدف از این پژوهش ترسیم نمودار استراتژیک، به منظور تحلیل تحولات بیست سال گذشته رشته‌ی کتابداری و اطلاع‌رسانی بود.

مواد و روش ها:

این یک مطالعه علم‌سنجی با تحلیل هم‌رخدادی واژگان بود که بر روی ده ژورنال با بالاترین ضریب تاثیر در حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی انجام شد. مقالات بیست سال (1998-2017) از بانک اطلاعاتی لیستا (LISTA) استخراج و در نرم‌افزار سایمت (SciMAT) وارد شد. بعد از آماده سازی داده‌ها، مقالات به چهار دوره زمانی تقسیم، نمودار استراتژیک هر دوره ترسیم و خوشه‌های موضوعی آن تحلیل شد.

یافته‌ها:

بزرگ‌ترین خوشه‌های دو دوره اول، بازیابی اطلاعات و بیبلیومتریکس (Information Retrieval، Bibliometrics) بودند که در دوره بعد تحلیل استنادی (Citation-Analysis) بجای خوشه بازیابی اطلاعات (Information Retrieval) ظاهر شده بود ولی با این حال بزرگ‌ترین گره این خوشه بازیابی اطلاعات (Information Retrieval) بود. این خوشه‌ها بعنوان توسعه یافته‌ترین موضوعات حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی بودند.

نتیجه‌گیری:

نتایج این مطالعه نشان داد بازیابی اطلاعات و کتاب‌سنجی در صدر موضوعات علوم ‌کتابداری و اطلاع‌رسانی قرار گرفته‌اند. تحلیل نظرات در شبکه‌های اجتماعی و سواد اطلاعاتی با رویکرد شناختی از موضوعات نوظهور رشته به شمار می‌آیند. همچنین مطالعات مربوط به تولیدات علمی و شاخص‌های وابسته به آن به سمت پژوهش‌های کیفی سوق پیدا کرده است

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p2249914 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!