وضعیت اپیدمیولوژی، کلینیکی و پاراکلینیکی هیداتیدوز در شهر اصفهان طی سال های 95-1387

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کیست هیداتیک، جزء بیماری‌های زیونوز است و در حال حاضر، یک معضل بهداشتی در بسیاری از مناطق جهان از جمله در ایران به شمار می‌رود. داشتن اطلاعات کافی اپیدمیولوژیک جهت مراقبت، نظارت و کنترل موثر بیماری لازم است. این مطالعه، با هدف ارزیابی وضعیت اپیدمیولوژی، کلینیکی و پاراکلینیکی بیماری هیداتیدوز در مرکز آموزشی- درمانی الزهرای (س) اصفهان در بازه‌ی زمانی 8 ساله انجام شد.
روش‌ها: در یک مطالعه‌ی توصیفی گذشته‌نگر، اطلاعات دموگرافیک (سن، جنس، شغل و غیره)، علایم بالینی و روش‌های تشخیصی (تصویربرداری، سونوگرافی و سرولوژی) از پرونده‌ی پزشکی بیماران بستری شده در بیمارستان طی سال‌های 95-1387 اخذ شد.

یافته‌ها:

در کل، از 698 بیمار، 352 نفر (4/50 درصد) مرد و 346 نفر (6/49 درصد) زن بودند که 647 بیمار به کمک یافته‌های بالینی، پیش بالینی و پاتولوژی تشخیص هیداتیک داده شده بود. محدوده‌ی سنی بیماران 87-3 سال و بیشترین شیوع بیماری در گروه سنی 40-20 (39 درصد) بود. بیشترین عضو درگیر (8/74 درصد) کبد و بیشترین موارد کیست‌های کبدی (4/72 درصد) در لوب راست بود.

نتیجه‌گیری:

نتایج نشان داد که مواردی از کیست‌های هیداتیک قبل از جراحی با روش‌های تصویربرداری و سرولوژی تشخیص داده نشده بودند یا برعکس، مواردی از تشخیص کیست هیداتیک که بعد از عمل جراحی مشخص گردید که هیداتیک نبوده است. این مساله، نمایانگر این است که جهت تشخیص کیست هیداتیک، نیاز به روش‌های تشخیصی مطمین‌تر و دقیق‌تر می‌باشد

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p2250910 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!