بررسی تاثیر ماساژ و تکان دادن، بر شیرخواران مبتلا به کولیکدر یک کارآزمایی بالینی با توجه به بد مدل سازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در مطالعات آماری، به منظور بررسی ارتباط بین متغیرها از مدل های آماری استفاده می شود. با توجه به تنوع مدل های آماری پیدا کردن مناسب ترین مدل کار پیچیده ای است. این مطالعه با هدف مقایسه مدل های مختلف در بررسی درمان کولیک شیرخواران و تاثیر بد مشخص سازی انجام شد.

روش بررسی

این کارآزمایی بالینی تصادفی شده در درمانگاه اطفال بیمارستان امیرکبیر اراک، بر روی 100 شیرخوار مبتلا به کولیک به صورت تصادفی و در دو گروه مداخله و کنترل انجام شد. جمع آوری و تحلیل داده ها در سال 1395 انجام شد. پس از آموزش ماساژ به مادران گروه مداخله، از آن ها خواسته شد روزی سه بار در طول هفته ماساژ را بر روی شیرخواران انجام دهند و در گروه کنترل با تکان دادن شیرخوار، علایم کولیک را برطرف کنند. در هر گروه، والدین روزانه تعداد و شدت گریه کودکان را در چک لیست مربوطه ثبت نمودند. در نهایت، با به کارگیری مدل های مختلف و نرم افزارهای R، SAS و معیارهای نیکویی برازش بهترین مدل معرفی شد.

یافته ها:

 در گروه ماساژ میانگین شدت گریه شیرخواران مبتلا به کولیک از 01/5 در روز نخست به 47/2 واحد در روز هفتم کاهش پیدا کرد. از روز چهارم به بعد شیرخواران گروه ماساژ میانگین مدت زمان خواب بالاتری را دارا بودند. همچنین شدت گریه در شیرخواران گروه ماساژ به طور معناداری بیشتر از گروه تکان به دست آمد. در خصوص برازش مدل های حاشیه ای، ساختار همبستگی خودبازگشتی مرتبه اول بهترین برازش و برای برخی از متغیرها مدل اثرات تصادفی با توزیع گاما برای مولفه تصادفی برازش بهتری داشته است.

نتیجه گیری:

 ماساژ می تواند باعث کاهش کولیک شیرخواران گردد. ازنظر آماری نیز در صورت بدمشخص سازی مدل غیرخطی، واریانس برآوردها بیش از مقدار برآورد شده تحت تاثیر بدمشخص سازی ساختار همبستگی قرار می گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p2253906 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!