پیامدهای امنیتی شدن ویروس کووید 19 در سطح جهانی

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

به‌هرحال، امنیتی ‌کردن بحران جاری این امکان را به دولت‌ها داد که از نیروهای نظامی در کنار نیروهای بخش سلامت استفاده کنند. سطح و میزان این مداخلات از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. در برخی کشورها مثل فرانسه و آلمان، مداخله نیروهای نظامی صرفا در حد کمک‌رسانی لجستیکی به نیروهای غیرنظامی بوده است؛ اما در برخی دیگر از کشورها، مدیریت اصلی این بحران را نیروهای نظامی برعهده داشته‌اند. تکیه دولت‌ها به نیروهای نظامی برای مدیریت بحران‌های غیرنظامی باعث می‌شود نیازی به ایجاد یک نیروهای غیرنظامی حرفه‌ای برای مدیریت بحران‌های آتی و غیرامنیتی شکل نگیرد. این امر بخش غیرنظامی را برای همیشه ضعیف نگه ‌می‌دارد و استفاده از نیروهای نظامی را در حوزه‌های مختلف نظامی و غیرنظامی اجتناب‌ناپذیر می‌سازد. ذهنیت غالب در این کشورها این است که «کرونا مهم‌تر از آن است که به پزشکان سپرده شود».
درباره تاثیر ماهیت نظام‌های سیاسی متفاوت بر مساله کووید  19نیز این بحران نشان داد که نولیبرالیسم تاب‌آوری لازم در برابر شوک‌های جهانی ناشی از مسایل غیراقتصادی و غیرمالی را ندارد. همچنین کرونا تناقض موجود در اقتصاد نولیبرالیسم را آشکار ساخت؛ یعنی ضرورت انتشار و جابه‌جایی کالاها، و افراد با علم به اینکه این جابه‌جایی سبب گسترش بیماری و آمار مرگ‌ومیر خواهد شد؛ ازاین‌رو، کرونا نه‌تنها یک بحران بخش عمومی است، بلکه بحران نظام اقتصادی نولیبرال نیز هست. این نظام اقتصادی ناگزیر از بازسازی و اصلاح سیاست‌های خویش است. نولیبرالیسم با تکیه بر شعارهایی چون «اولویت بازار، رقابت، دخالت حداقلی دولت و کارآمدی بخش خصوصی» باعث کاهش بودجه‌های دولتی در بخش‌های عمومی نظیر بهداشت شده است که با بحران مالی 2008، این مسئله تشدید هم شد. این سیاست‌ها سبب آسیب‌پذیری جهانی نسبت به همه‌گیری‌هایی چون کووید  19 شد؛ ازاین‌رو، این بیماری را می‌توان به‌مثابه یک پدیده‌ سیاسی تلقی کرد که سیاست‌ها و افکار نولیبرال دهه‌های اخیر نقش بسیار مهمی در تداوم و گسترش آن دارد. کاهش شدید بودجه بخش بهداشت و سلامت کشورها مانع از ایجاد ظرفیت مناسب برای شناسایی، مهار و ازبین‌ بردن همه‌گیری‌ها می‌شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p2254295 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!