کانه زایی رگه ای آنتیموان-آرسنیک منطقه کوه شورو، جنوب فردوس: شواهدی از دگرسانی، کانه نگاری، زمین شیمی و بررسی سیال های درگیر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

منطقه پی جویی کوه شورو در جنوب فردوس، استان خراسان جنوبی، واقع بوده و از کانه زایی های رگه ای وابسته به فعالیت های ماگمایی ترشیاری قطعه لوت است. کانی سازی به صورت روزادی در سنگ میزبان شیل-لای سنگ (ژوراسیک)، داسیت و دیوریت پورفیری (ترشیاری) تشکیل شده است. کانه سازی با بافت های پرکننده فضای خالی، برشی و جانشینی در پهنه های گسلی شکل گرفته است و می توان آن را به دو مرحله اصلی 1. کوارتز-گالن-پیریت-زرنیخ قرمز همراه با دگرسانی آرژیلی-سیلیسی و 2. کوارتز-استیبنیت-پیریت- زرنیخ قرمز همراه با دگرسانی سیلیسی تقسیم کرد. بیشترین بی هنجاری های زمین شیمی در رگه ها برای آنتیموان 14 درصد، سرب 293 گرم در تن، آرسنیک 98 گرم در تن و روی 168 گرم در تن است. نتایج ریزدماسنجی نشان می دهد که رگه های کوارتز-سولفید از یک سیال با دمای 160 تا 224 درجه سانتی گراد و شوری 7/13 تا 8/22 درصد وزنی NaCl تشکیل شده اند. مخلوط شدن محلول ماگمایی کانه دار گرم و شور و آب های جوی سرد و با شوری کم و جوشش می توانند باعث ته نشینی فلزات شده باشند. بر پایه بررسی های زمین شناسی، کانی شناسی، بافت و ساخت، زمین شیمی و یافته های سیال های درگیر، کانسار کوه شورو را می توان در رده فراگرمایی در نظر گرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
869 تا 882
لینک کوتاه:
magiran.com/p2254535 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!