بررسی میزان آمادگی اورژانس بیمارستان شهرهای اقماری برای پاسخگویی به عملکرد مدیریت بحران در سلامت و بلایا بر اساس الگوی سازمان جهانی بهداشت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

از گذشته تا امروز بلایا باعث ایجاد نگرانیهای زیادی در جامعه بشری شده است. سلامت بیمارستان به معنای آمادگی در وضعیت بحرانی و موفقیت آن در مدیریت بحران به منظور ارایه خدمات باکیفیت است. هدف این مطالعه بررسی میزان آمادگی اورژانس بیمارستان شهرهای اقماری برای پاسخگویی به عملکرد مدیریت سلامت و فوریتها در بلایا بر اساس الگوی سازمان جهانی بهداشت WHO  بود. روش پژوهش این مطالعه، توصیفی از نوع کاربردی بود که در بیمارستان شهید مطهری فولادشهر انجام شد. داده ها از طریق چک لیست پاسخگویی اورژانس بیمارستانهای سازمان جهانی بهداشت، به صورت مصاحبه و مشاهده مستندات گردآوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از شاخصهای مرکزی طی بازه زمانی چهارماهه صورت گرفت. یافته ها بیانگر بیشترین و کمترین میزان آمادگی اورژانس در برابر بلایا و فوریتها به ترتیب در قلمرو کنترل و فرماندهی (67.87%)، منابع انسانی (1%)، مدیریت مواد و موجودی (782/0%)، و بازسازی پس از حادثه (627/0%) بود. به طور کلی میزان آمادگی اورژانس مرکز درمانی مورد مطالعه طبق الگوی (WHO) (متوسط) ارزیابی شد. در نتیجه گیری با توجه به نتایج پژوهش و اهمیت نقش اورژانس بیمارستانهای بین شهری در کنترل حوادث غیر مترقبه، لزوم برنامه ریزی و اجرای اقدامات عملی مانند داشتن برآوردی از منابع مهم و ضروری، تغییر در ساختار، تامین نیروی انسانی، مقاوم سازی بیمارستانها و... در ارتقای آمادگی آنها نقش موثری خواهد داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p2255136 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!