مولفه های فمینیسم در سینمای شانتال آکرمن
شانتال آکرمن در فیلمهایش مسایل فمنیسم را مطرح میکند و تناقضات مستتر در هم زیستی عمومی را به نمایش میگذارد. شخصیتهای فیلم هایش نقشهای سنتی را به چالش میکشند و از این طریق هنجارهای مربوط به زنان را که در اجتماع پذیرفته شده اند مورد پرسش قرار میدهند. تحقیق حاضر سعی در شناسایی و معرفی سینمای زنانه این فیلم ساز دارد. مسئله اصلی پژوهش کاوش و واکاوی عناصر فمنیستی در سینمای شانتال آکرمن است. روش تحقیق کیفی و رویکرد آن توصیفی و اسنادی است و بر اساس اطلاعات برگرفته شده از منابع مکتوب کتابخانه ای اعم از کتابها، مقاله ها و آثار صوتی و تصویری است. از این رو، پس از شناسایی مولفه های اصلی این نوع فیلم سازی، سه فیلم از آکرمن با نامهای ژاندیلمان، شماره 23 اسکله تجارت، 1080 بروکسل، شهرم را منفجر کن و من تو او او، که به صورت انتخاب هدفمند از موارد مطلوب گزینش شده، بر مبنای مبانی نظری بحث و تحلیل شده است. نتیجه حاصله نشان از آن دارد که آثار آکرمن سعی در نمایش و ایجاد گفتمان تصویری ساده اما صادق از شخصیت و زندگی زنانهای دارد که در روزمرگی دچار فراموشی و بیتوجهی شده است.
بت وارگی ، سینمای زنانه ، شانتال آکرمن ، فمنیسم ، قدرت زنانه
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.