مولفه های رفتار اطلاع یابی والدین برای سلامت کودکان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ارتقای سلامت جامعه و بهبود وضعیت بهداشتی، نیاز به آموزش و هدایت رفتار اطلاع یابی سلامت افراد جامعه دارد. والدین با توجه به نقش مراقبتی که در خانواده دارند، می توانند با ارتقای مهارت های کسب اطلاعات سلامت، در این خصوص نقش مهمی ایفا کنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین مولفه های مرتبط با رفتار اطلاع یابی سلامت والدین انجام گردید.

روش بررسی

 این مطالعه یک مرور کتابخانه ای بود که با استفاده از رویکرد فراترکیب صورت گرفت. پس از تعیین کلید واژه ها و جستجو در پایگاه های اطلاعاتی داخلی و خارجی، 5574 مقاله یافت شد. با اعمال فیلتر و بررسی محتوا، کدها از 22 مقاله استخراج گردید. جهت بررسی مقالات، از شاخص های CASP (Critical Appraisal Skills Program) و جهت استخراج کدها از جدول Shannon Entropy، نظر خبرگان و ضریب Kappa استفاده شد.

یافته ها:

در تحقیق حاضر، 4 طبقه و 12 زیرطبقه شامل «نیاز اطلاعاتی، منابع کسب اطلاعات، عوامل شناختی و موانع کسب اطلاعات طبقات و کسب اطلاعات سلامت محور و ارزیابی سلامت کودک، منابع سنتی و غیر سنتی، حمایت اجتماعی، زیرساخت ارتباطی، اعتبار اطلاعات» شناسایی گردید.

نتیجه گیری:

تقویت و تسهیل دسترسی به اطلاعات معتبر سلامت محور، تاثیر بسیاری در ارتقای سواد سلامت و در نهایت، ارتقای سطح سلامت مردم از جمله والدین کودکان کمتر از 5 سال دارد. بنابراین، توجه به زیرساخت های فیزیکی، مهارت های جستجو، تفاوت های فردی و اجتماعی و آموزش سواد اطلاعات سلامت، از جمله عوامل اثرگذار بر ارتقای سلامت و بهبود ارتباط دوسویه آن با رفتار اطلاع یابی سلامت می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
295 تا 301
لینک کوتاه:
magiran.com/p2257915 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!