ردیابی تیلاپیا، سالمون، کوسه و میگو در کپسول ها و مکمل های حاوی ژلاتین به روش PCR

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
ژلاتین از کلاژن پوست و استخوان جانوران بدست می آید و درصنایع غذایی، داروسازی، لوازم آرایشی و بهداشتی به طور وسیع مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اهمیت حلال بودن ژلاتین مصرف شده در این محصولات، تولید و عرضه ژلاتین حلال از نظر تجارت جهانی حایز اهمیت است. امروزه حلیت محصولات ژلاتینی تنها از نظر منشا خوک یا گاو کنترل می شود، ولی در مواردی که منشا کپسول یا مکمل ها از ژلاتین ماهی و آبزی باشد، تشخیص آن ها صورت نمی گیرد.
روش کار
با استفاده از بانک های اطلاعاتی و مطالعات بیوانفورماتیکی، پرایمرهای اختصاصی برای تیلاپیا، سالمون، کوسه و میگو طراحی شدند. سپس بهینه سازی روش PCR انجام شد. نهایتا DNA استخراج شده از کپسول ها، کلاژن و مکمل ها با پرایمرهای اختصاصی هرگونه تکثیر و بر روی ژل آگارز رویت شد.
یافته ها
واکنش PCR با پرایمرهای اختصاصی تیلاپیا، سالمون، کوسه و میگو به ترتیب باندهای 113، 122، 200 و 132 جفت بازی را روی ژل آگارز نشان داد. اختصاصیت، پایداری و تکرارپذیری روش برای هر جفت پرایمر تایید شد. سپس PCR با DNA- های استخراج شده از کپسول های ژلاتینی و کلاژن نیز منشا آبزیان را تایید کرد.
نتیجه
در این مطالعه برای اولین بار شناسایی منشا کلاژن و کپسول های ژلاتینی با استفاده از پرایمرهای اختصاصی تیلاپیا، سالمون، کوسه و میگو با روش PCR صورت گرفت. نتایج نشان داد پرایمرهای اختصاصی قادر به تکثیر باند مورد انتظار و شناسایی منشا می باشند. لذا با این روش می توان در مدت زمان کوتاهی حلیت موارد مذکور را قبل از ورود به کشور بررسی، تایید یا رد کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p2258438 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!