تاثیر نسبت های مختلف نیتروژن به پتاسیم بر ویژگی های فیزیکوشیمیایی و خواص آنتی اکسیدانی میوه فیسالیس (Physalis peruviana) در شرایط کشت گلخانه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
با توجه به اهمیت بالای تغذیه ای و دارویی میوه فیسالیس، این تحقیق در راستای بهینه کردن کشت و کار این گیاه ارزشمند در شرایط گلخانه ای انجام شد. در این پژوهش، تاثیر نسبت های مختلف نیتروژن به پتاسیم (1 به 25/1 به عنوان شاهد، 1 به 5/1، 1 به 75/1 و 1 به 2) بر پایه طرح کاملا تصادفی بر خصوصیات فیزیکی (طول، قطر و وزن میوه، شاخص های رنگ میوه شامل a*، b*، L*، کروما و هیو)، فیتوشیمیایی (فنل و فلاونویید کل) و فعالیت آنتی اکسیدانی میوه فیسالیس مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان داد که نسبت های مختلف نیتروژن به پتاسیم تاثیر معنی داری روی صفات مورد مطالعه داشتند. بیشترین میزان طول میوه (64/18 میلی متر)، قطر میوه (1/19 میلی متر) و وزن تر میوه (31/4 گرم) در تیمار 1 به 75/1 و کمترین مقادیر آن ها مربوط به تیمار 1 به 2 نیتروژن به پتاسیم بود. تیمارهای تغذیه ای تاثیر مثبت و معنی داری بر شاخص های a*، هیو و کروما داشت. بیشترین میزان فنل کل (58/253 میلی گرم گالیک اسید در 100 گرم وزن تر) و  فلاونویید کل (5/29 میلی گرم کویرسیتین در 100 گرم وزن تر) در تیمار 1 به 2 و بالاترین فعالیت آنتی اکسیدانی (58/55 درصد) در تیمار 1 به 75/1 مشاهده گردید. نتایج نشان داد که با مدیریت تیمارهای تغذیه از جمله میزان پتاسیم که یک عنصر کلیدی می باشد، می توان گامی مهم در راستای افزایش کارایی محصولات گلخانه ای از جمله میوه ارزشمند گیاه فیسالیس برداشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
70 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p2259274 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!