مقایسه تاثیر پیاده روی در آب و خشکی بر TNF-α و IL-10 سرم زنان سالمند با نارسایی دیاستولی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از مهم ترین اهداف سلامتی، کاهش محدودیت های وابسته به سن در سالمندان است. فعالیت بدنی یکی از روش های پیشگیری، به تاخیر انداختن یا درمان اختلالات ناشی از پیری در افراد با نارسایی قلبی است. مطالعه حاضر باهدف مقایسه تاثیر پیاده روی در آب و خشکی بر برخی عوامل التهابی در زنان سالمند با اختلال دیاستولی انجام شد.

مواد و روش ها

در این پژوهش نیمه تجربی 40 آزمودنی دارای اختلال دیاستول با میانگین سنی 5±65 به طور تصادفی به سه گروه کنترل (10 نفر)، گروه پیاده روی در آب (15 نفر) و گروه پیاده روی در خشکی (15 نفر) تقسیم شدند. تمرینات شامل 12 هفته، 3 جلسه در هفته و به مدت 60 دقیقه با شدت 40-50% vo2 peak بر روی تریدمیل و در آب انجام شد. 48 ساعت پس از آخرین جلسه تمرین نمونه های خونی گرفته شد و سطوح متغیرهای TNF-αو IL-10 موردبررسی قرار گرفت. برای تعیین معنادار بودن متغیرها  از آزمون آماری تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد، تمرین در آب و خشکی باعث کاهش سطوح سرمی TNF-α (016/0=P)، (027/0=P) و  افزایش سطوح سرمی IL-10 (002/0=P)، (011/0=P) می شود که ازلحاظ آماری معنادار بودند.

نتیجه گیری

تمرینات هوازی از جمله پیاده روی باعث کاهش التهاب سیستمیک می شود. با توجه به وجود مشکلات ارتوپدی و درد مفاصل در سالمندان میتوان پیاده روی در آب را جایگزین کرد. تمرینات در آب به علت فشار هیدروستاتیکی آب باعث افزایش بازگشت وریدی و بهبود عملکرد قلب در سالمندان می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
119 تا 130
لینک کوتاه:
magiran.com/p2259987 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!