تاثیر مداخله آموزشی بر پایه مدل رفتار برنامه ریزی شده در ارتقای رفتار بهداشت دهان و دندان زنان باردار شهر رفسنجان، کرمان، ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

رعایت بهداشت دهان و دندان در گروه پر خطر زنان باردار به دلیل حفظ سلامت خود و جنین آن ها اهمیت زیادی دارد. اکثر مشکلات بهداشتی با رفتار انسان ارتباط دارد و مدل مطالعه رفتار می تواند چارچوبی جهت مداخله برای درک چگونگی پیشگیری از مشکلات بهداشتی ایجاد کند. هدف از انجام این پژوهش تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر پایه مدل رفتار برنامه ریزی شده در ارتقای رفتار بهداشت دهان و دندان زنان باردار شهر رفسنجان بود.

روش بررسی

در این کارآزمایی آموزشی، 100 نفر از زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهری رفسنجان در تابستان 1395 به روش نمونه گیری چند مرحله ای (Multi-stage Sampling)، انتخاب شدند، به این صورت که 4 مرکز به تصادف برای نمونه گیری انتخاب شدند و سپس مجددا به صورت تصادفی، دو مرکز به عنوان گروه مداخله و دو مرکز به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند.  ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه ای شامل سه بخش، بخش اول اطلاعات دموگرافیک، بخش دوم پرسشنامه تعیین رفتار بهداشت دهان و دندان و بخش سوم مربوط به سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده بود که توسط زنان باردار در دو مقطع زمانی قبل و سه ماه بعد از مداخله آموزشی تکمیل گردید. اطلاعات پس از جمع آوری اطلاعات با استفاده از 18 spss  و آزمون های آماری مجذور کای، دقیق فیشر، t مستقل و t زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

 یافته ها: 

بعد از اجرای برنامه، میانگین نمره مداخله در تمامی سازه های مدل تیوری رفتار برنامه ریزی شده بین دو گروه کنترل و مداخله معنی دار بود (001/0<p).  پس از اجرای برنامه آموزشی رفتار بهداشت دهان و دندان زنان باردار در گروه مداخله (22/4 ± 72/3) افزایش یافت که در مقایسه با گروه کنترل (58/2 ± 48/1) این افزایش معنی دار بود (001/0 >p).

نتیجه گیری: 

نتایج مطالعه نشان داد، مداخلات آموزشی می تواند با تمرکز بر روی هنجارهای انتزاعی نتایج ثمربخشی را در زمینه رفتار مطلوب بهداشت دهان و دندان به بار آورد. این مدل می تواند به عنوان یک مدل مناسب در برنامه های ارتقاء سلامت دهان و دندان بکار رود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
12 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p2260767 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!