ابعاد تن سنجی و اندازه گیری مبلمان کلاس در بین دانش آموزان پیش دبستانی کرمان ، جنوب شرقی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با تغییر نظام آموزشی از سه مقطعی به دو مقطعی در مدارس ایران، کودکان پنج ساله از مهد کودک ها وارد مدارس شدند. این مطالعه به منظور بررسی میزان تطابق مبلمان کلاس ها با ابعاد آنتروپومتری دانش آموزان پیش دبستان انجام شد.

روش کار

در این مطالعه ، 366 دانش آموز دختر و پسر پیش دبستانی به روش نمونه گیری خوشه ای در کرمان انتخاب شدند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعیین شد. برخی از ابعاد آنتروپومتری دانش آموزان مانند ارتفاع شانه، ارتفاع آرنج، ارتفاع رکبی، طول کفل- رکبی و پهنای باسن دانش آموزان اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 21 تجزیه و تحلیل شدند. شاخص های آماری از جمله میانگین، حداکثر، حداقل، SD و صدک های 5 ، 50 و 95 برای هر دو جنس محاسبه و با 5 بعد از صندلی های موجود مقایسه شدند سپس ابعاد صندلی های استاندارد با توجه به ابعاد آنتروپومتری دانش آموزان تعیین شد.

یافته ها

مقایسه ابعاد آنتروپومتری دانش آموزان پیش دبستانی دختر و پسر در شهر کرمان نشان داد که به غیر از ارتفاع پوپلیته (P≤0.05) هیچ یک از ابعاد آنتروپومتری اندازه گیری شده اختلاف معنی داری نداشت. بررسی تطابق ابعاد آنتروپومتری دانش آموزان با صندلی های موجود نشان داد ارتفاع دسته صندلی، ارتفاع نشستنگاه ، ارتفاع پشتی صندلی، عمق صندلی و عرض صندلی به ترتیب با (0 ، 0.5 ، 10 ، 6.7 ، 0) درصد دختران و با (0.7 ، 28.7 ، 6 ، 2.5 ، 0) درصد پسران تناسب داشت. از فشارهای تن سنجی دانش آموزان دختر و پسر

نتیجه گیری:

 با توجه به اضافه شدن یک پایه کلاسی جدید به دبستان، به نظر می رسد اقدام چندانی جهت تهیه مبلمان متناسب با این رده سنی صورت نگرفته است. ما در این مطالعه، یک صندلی متناسب با ابعاد بدنی دانش آموزان پیش دبستان ارایه کردیم. این ممکن است علاوه بر صرفه جویی در هزینه های تولید در صنعت، به افزایش همسان سازی بین ابعاد تن سنجی و ابعاد صندلی دانش آموزان نیز کمک کند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
60 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2260772 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!