آشکارسازی و تحلیل روند تغییرات اقلیم (بارش و دما) در محدوده ساری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به تاثیری که تغییر اقلیم بر کره زمین دارد ودر حال حاضر به عنوان یکی از مهم ترین چالش های فراروی جامعهجهانی مطرح بوده، تلاش در جهت شناخت هر چه بیشتر رخدادهای تغییر اقلیم، امری مسلم است. هدف این پژوهش آشکارسازی وتحلیل روند تغییرات اقلیم بویژه عناصر اقلیمی بارش و دما در محدوده شهرستان ساری در استان مازندران می باشد.

روش بررسی

روش مطالعه این پژوهش، تحلیل روند آماری عوامل اقلیمی بارش و دما در 4 ایستگاه)ساری، آمل، قراخیل و بابلسر(در0271 (با استفاده از آزمون نا پارامتریک من کندال و نرم افزار آشکارساز تغییرات اقلیمی سازمان - - بازه زمانی 02 و 02 ساله) 7891هواشناسی کشور بوده است. همچنین برای مشخص نمودن دقیق تر مکان تغییرات اقلیمی، از روش زمین آمار در نرم افزار Arc GISاستفاده شد.

یافته ها

بررسی های آزمون من کندال مشخص نمود که 0 ایستگاه)قراخیل، بابلسر و ساری(از کل ایستگاه های موردمطالعه در بازه -زمانی 02 ساله با U+ 7/17 (دارای روند جهشی معنادار ازنظر افزایش دما بوده ولی ازنظر بارش، روند معناداری را نشان ،0/92 ،0/91(نمی دهد. همچنین نرم افزار آشکارساز تغییرات اقلیمی بر این نکته تاکید می کند که روند افزایش دما در این ایستگاه ها محسوس بوده وهمین امر باعث تغییرات اقلیمی در این محدوده شده است. آزمون زمین آمار نیز مشخص نمود که بیشتر تغییرات اقلیمی در حوزه شهرساری رخ داده و از حالت دمایی ملایم به حالت خشک تغییر وضعیت داده است.

بحث و نتیجه گیری

منطقه موردمطالعه دچار تغییرات اقلیمی شدیدی شده است و این تغییرات اقلیمی به صورت مستقیم بر بیلان آبیمنطقه، افزایش نیاز آبی، کاهش رطوبت خاک، تراکم پوشش گیاهی، ظرفیت مراتع و محصولات کشاورزی اثر می گذارد و با توجه به این کهمنابع آب زیرزمینی مهم ترین منبع تامین کننده ی آب موردنیاز بخش های مختلف در منطقه می باشند، افت سطح ایستابی و کاهش کیفیتمنابع آب زیرزمینی را نیز در پی دارد. ضمن این که چنین شرایطی به معنای کاهش فراوانی بارش، افزایش بارش های سیلابی، فرسایشخاک و منابع طبیعی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
165 تا 179
لینک کوتاه:
magiran.com/p2261413 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!