مقایسه روش بیدردی اسپینال- اپیدورال ترکیبی با روش بدون بیدردی در زایمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

درد زایمان و احساس نگرانی و ترس حاصل از آن جزو چالش برانگیزترین مسایل موجود در زندگی زنان است. در بین روش‌های موثر بیدردی در زایمان، روش Combined Spinal-Epidural Analgesia (CSE A) جزو پرطرفدارترین روش‌های تسکین درد زایمان است. با این وجود در میان مطالعات انجام شده برای بررسی اثرات روش‌های بیدردی دارویی زایمان ، تعداد انگشت شماری از مطالعات، "روش CSE A" را با " روش‌های بدون بیدردی No Analgesia))" مقایسه کرده‌اند. هدف ما از انجام این مطالعه این بود که بدانیم روند زایمان Labor وتولد نوزاد delivery درزنان نخست زایی که CSE گرفتند وزنان نخست زایی که هیچ بیدردی نگرفتند چه تفاوتهایی دارد.

مواد و روش ها

این مطالعه گذشته نگر مشاهده‌ای (observational retrospective study)، با بررسی پرونده‌های مربوط به زایمان طبیعی زنان نخست زای ترم که در فاصله زمانی ابتدای سال 95 تا انتهای سال 96، انجام گرفته بود، هدایت شد که طی آن تعداد 320 پرونده مربوط به زایمانهای واجد شرایط ورود به مطالعه، یعنی تمام موارد بارداری نخست زای ترم تک قلویی با ASA I و II کاندید زایمان طبیعی با ریسک کم، انتخاب شدند که از این تعداد 220 پرونده مربوط به زایمان‌های بدون بیدردی و تعداد 100 پرونده مربوط به زایمان‌های انجام شده با بیدردی CSE بود. متغیرهای اختصاصی طول مدت مرحله I فاز فعال لیبر و طول مدت مرحله II فاز فعال لیبر، استفاده از وسایل کمک زایمانی در حین تولد نوزاد ، انجام احیاء نوزاد متولد شده با استفاده ازماسک و امبوبگ، آپگار نوزاد متولد شده در دقیقه 1 و 5 و استفاده از اکسی توسین در دو گروه بررسی شد.

نتایج

در این مطالعه مشخصات دموگرافیک، همخوانی قابل قبول دو گروه را نشان داد و در بررسی متغیرهای اختصاصی مشخص شد A CSE، طول مدت مرحله I فاز فعال لیبر را افزایش نداده است، طول مدت مرحله II فاز فعال لیبر را مختصرا افزایش داده است، میزان استفاده از وسایل کمک زایمانی را افزایش داده است، میزان احیاء نوزادان متولد شده را افزایش نداده است و بالاخره درجه آپگار نوزادان در دقیقه اول و پنجم را کاهش نداده است. همچنین معلوم شد در گروه CSE A میزان اینداکشن زایمانی به‌وسیله انفوزیون اکسی توسین بیشتر بوده است.

نتیجه گیری

CSE A در لیبر، پیامدهای مضر زایمانی و نوزادی ندارد و علیرغم افزایش دادن مختصر طول مدت مرحله II لیبرو بیشتر کردن ریت استفاده از وسایل کمک زایمانی، در صورت رعایت اصول علمی رایج، به‌عنوان یک روش مطمین در بیدردی زایمانی قابل انتخاب است.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p2263918 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!