کاربرد فرایند تحلیل شبکه و سیستم اطلاعات جغرافیایی در مدلسازی احتمال وجود کنه های ناقل تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو: مطالعه موردی در شهرستان های اهواز، حمیدیه، کارون و باوی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

کنه ها به عنوان انگل های خارجی، ناقلین بیولوژیک و مخازن بیماری های مختلف در انتقال عوامل بیماری زا به انسان و حیوانات نقش دارند. هدف این مطالعه، مدل سازی احتمال وجود کنه های ناقل در شهرستان های اهواز، حمیدیه، باوی وکارون است.

مواد و روش ها: 

جهت مدلسازی، 8 معیار شیب، ارتفاع، بافت خاک، کاربری اراضی، پوشش اراضی، دما، رطوبت و بارندگی که بیش ترین تاثیر را در پراکندگی کنه ها دارند، انتخاب شدند و پس از تکمیل جداول مقایسه زوجی توسط متخصصین، برای تعیین اهمیت هر کدام از معیارها با استفاده از نرم افزارSuper Decision آنالیز شدند. نقشه های پایه مربوط به 8 معیار ترسیم شده و وزن زیر معیارها با نرم افزار Expert Choice11 محاسبه شد. نقشه های وزنی براساس تاثیر وزن زیرمعیارها در نقشه های پایه به دست آمد. نقشه نهایی احتمال وجود کنه ها، با استفاده از تاثیر وزن هر کدام از معیارها در نقشه های وزنی تهیه شد.

یافته ها:

 براساس نظر متخصصین به ترتیب معیارهای میانگین رطوبت نسبی، میانگین بارندگی و پوشش گیاهی با وزن های 252/0 ، 179/0 و 151/0 بیش ترین تاثیر را در احتمال وجود کنه ها دارند. همچنین بیش ترین احتمال در شهرستان های اهواز، حمیدیه، کارون و باوی به ترتیب در دهستان های مشرحات، کرخه، قلعه چنعان و عنافچه می باشد.

استنتاج

بر اساس نقشه حاضر که از تاثیر عوامل اکولوژیک، توپوگرافیک و آب و هوایی می باشد، احتمال وجود کنه های ناقل تب کریمه- کنگو در دهستان های مشرحات (اهواز) و کرخه (حمیدیه) خیلی زیاد است.

زبان:
فارسی
صفحات:
56 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2264698 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!